plaatjes uploaden + database

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Arco

Arco

04/01/2009 19:17:00
Quote Anchor link
hallo, ik heb een vraag.

ik krijg het maar niet voor elkaar om dit te bouwen:
iemand ideeën?

upload script 3 foto's 3 verschillende mappen elke foto in een aparte map zeg maar
de naam van de foto moet het id worden van de aangemaakte Record?
Gewijzigd op 01/01/1970 01:00:00 door Arco
 
PHP hulp

PHP hulp

31/05/2024 03:32:24
 
Joren de Wit

Joren de Wit

04/01/2009 19:20:00
Quote Anchor link
De aanpak zal niet veel verschillen van 1 foto's die je naar een bepaalde map upload met het gegenereerde id uit de database als bestandsnaam.

Met een HTML formuliertje upload je de betreffende afbeelding. Vervolgens zet je in de verwerking eerst de benodigde gegevens in de database en achterhaalt het gegenereerde id (voor mysql gebruik mysql_insert_id()). Tenslotte verplaats je het geuploade bestand naar de goede locatie met het id als bestandsnaam.

Dit hele proces kun je natuurlijk ook in drievoud uitvoeren...
 
Niek Weevers

Niek Weevers

04/01/2009 19:28:00
Quote Anchor link
Ik heb het ook op deze manier gedaan. Is net af en de methode die Blanche noemt werkt perfect.
Ik heb id-naam_bestand.ext gedaan als naam.
In de database komt dan alleen de naam zonder id, maar in de bestandsnaam komt het wel zo.
 
Crispijn -

Crispijn -

04/01/2009 19:34:00
Quote Anchor link
Dat met die bestandsnaam snap ik niet Niek. Heb je een voorbeeldje van beide namen/id's?
 
Niek Weevers

Niek Weevers

04/01/2009 19:38:00
Quote Anchor link
Bijv bestandsnaam die wordt geupload is plaatje.jpg
Ik schrijf dan dit weg in de database, ik vraag vervolgens het id op van deze rij, dit is bijv 36.
De bestandsnaam is vervolgens 36-plaatje.jpg die ik upload naar de map.

Het kan ook alleen met het id, dus 36.jpg, maar heb bewust de bestandsnaam erbij gedaan, voor de vindbaarheid van de afbeeldingen in google.
Gewijzigd op 01/01/1970 01:00:00 door Niek Weevers
 
Crispijn -

Crispijn -

04/01/2009 19:44:00
Quote Anchor link
oke, en je neemt dus in je rij ook de bestandsnaam apart mee lijkt mij?

Dus:

id bestandsnaam memo etc
36 36-plaatje.jpg boe

Er zit wel iets achter je beredenering!
 
Niek Weevers

Niek Weevers

04/01/2009 20:34:00
Quote Anchor link
ja, maar in de tabel komt de id niet voor de bestandsnaam omdat die bij het wegschrijven nog niet bekend is (in ieder geval in MySQL).
In de tabel komt dus gewoon plaatje.jpg.
Bestandsnaam in de map wordt wel 36-plaatje.jpg

Aan de voorkant van de site kun je afbeelding dus gewoon oproepen met $row['id'].'-'.$row['afbeelding']
 
Arco

Arco

04/01/2009 20:45:00
Quote Anchor link
hmm daar vertel je me wat. ik doe het wel anders

wat ik dus nodig heb is een upload script

een script waarmee ik 3 foto's kan uploaden en die naar 3 verschillende mappen gaat. en de foto naam in de database komt en de naam gewoon uniek is.
 
Crispijn -

Crispijn -

04/01/2009 21:40:00
Quote Anchor link
Dus je gaat dan op de fileserver op zoek naar een plaatje met de bestandsnaam die begint met 36? Je weet dan nl niet precies wat de rest van de bestandsnaam is...
 
Arco

Arco

04/01/2009 21:48:00
Quote Anchor link
http://www.phphulp.nl/php/scripts/3/645/

daar ben ik ook al mee bezig geweest..

maar ik krijg het niet voorelkaar om daar meerdere plaatjes tegelijk te uploaden. en dat in 1 record te zetten.
 
Joren de Wit

Joren de Wit

04/01/2009 22:05:00
Quote Anchor link
Ik zou beginnen met het maken van een simpel formuliertje waarmee je 3 afbeeldingen kunt uploaden. Vervolgens zou je na verzenden van het formulier de inhoud van de $_FILES array eens kunnen printen om te zien hoe die eruit ziet:
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
<?php
echo '<pre>'.print_r($_FILES, true).'</pre>';
?>

Van daaruit kun je dan wel weer gaan bepalen hoe je de verschillende afbeeldingen gaat verwerken.

Bestanden uploaden

Voor een voorbeeld van een upload script zou je eens naar bovenstaande link kunnen kijken. Dit is dan weliswaar voor 1 bestand, maar dat kun je dan zelf verder uitbreiden zodat het meerdere bestanden aankan.
 
Arco

Arco

04/01/2009 22:08:00
Quote Anchor link
ja en alle 3 moeten naar een verschillende map:P
 
Joren de Wit

Joren de Wit

04/01/2009 22:09:00
Quote Anchor link
Dat maakt niet uit. Dat bepaal je uiteindelijk met de functie move_uploaded_file() en je kunt voor elk bestand afzonderlijk dus een verschillende locatie opgeven.
 
Arco

Arco

04/01/2009 22:13:00
Quote Anchor link
en het moet ook naar een DB he.... de namen

hmm... ik zal even wat probeeren:) alvast bedankt.... denk niet dat het gaat lukken maargoed:P
Gewijzigd op 01/01/1970 01:00:00 door Arco
 
Joren de Wit

Joren de Wit

04/01/2009 22:15:00
Quote Anchor link
Als je het niet probeert lukt het zeker niet. In mijn eerste post in dit topic heb ik je al een beknopt stappenplan gegeven, aan de hand daarvan kun je dus e.e.a. gaan uitzoeken.

Succes in ieder geval!
 



Overzicht Reageren

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.