Regex, dubbele tekens vermijden?

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Software Ontwikkelaar

Functie omschrijving Voor een echt familiebedrijf in de omgeving van 's-Hertogenbosch ben ik op zoek naar een Software Developer. Jij gaat in de functie van Software Developer werken met C# en .NET framework Jij gaat maatwerk software ontwikkelen en softwareoplossingen creëren. Daarnaast optimaliseer je de bestaande software. Oplossingen waar de klant echt iets aan heeft, jij krijgt er energie van op dit te realiseren. Je gaat werken in een Microsoft omgeving(ASP.NET) en gebruikt daarnaast C# en MVC. Samen met het huidige IT team binnen deze organisatie verwerk je de wensen van de klant tot een (eind)product. Bedrijfsprofiel Deze organisatie is

Bekijk vacature »

Senior, Medior and Junior SAP HANA Developer

Vacature details Vakgebied: Software/IT Opleiding: Medior Werklocatie: Veldhoven Vacature ID: 12696 Introductie Our client is the world's leading provider of lithography systems for the semiconductor industry, manufacturing complex machines that are critical to the production of integrated circuits or chips. Our purpose is “unlocking the potential of people and society by pushing technology to new limits”. We do this guided by the principles “Challenge”, “Collaborate” and “Care”. Wat verwachten we van jou? SAP Certified Application Associate - SAP HANA Cloud Modeling (training and/or certification) Bachelor degree or higher Excellent understanding of SAP HANA (2.0 / Cloud), Data Modelling and writing

Bekijk vacature »

Senior PHP Developer

As a Senior PHP Developer at Coolblue, you ensure that our webshops work as optimal as possible and you choach other colleagues on the hard and soft skills. How do I become a Senior PHP Developer at Coolblue? As a PHP Developer you work together with other development teams to make our webshop work as optimal as possible and to make our customers happy. Although you are a PHP Developer, you are not averse to a little TypeScript or other technologies that might be used. Would you also like to become a PHP Developer at Coolblue? Read below if the

Bekijk vacature »

Low Code Developer

Functie omschrijving Ben jij toe aan een nieuwe uitdaging en ben jij HBO afgestudeerd in de richting van IT? Heb jij verstand van datamodellering, NO CODE Platformen en kun jij het aan om projecten te leiden? Voor een leuke opdrachtgever in omgeving Rotterdam zijn wij op zoek naar een No Code developer die zich bezig gaat houden met het optimaliseren van bedrijfsprocessen bij klanten in heel het land! Wat ga je hier zoal doen? Je gaat geen code kloppen maar bedenken hoe applicaties eruit moet komen te zien. Je gaat werken met een non code platform, je kunt denken aan

Bekijk vacature »

C# .NET Backend Developer HBO Javascript

Samengevat: Deze werkgever is een professionele speler op gebied van IT en E-Commerce. Wil jij werken voor een e-commerce platform? Heb je ervaring met C#, Javascript en Scrum? Vaste baan: C# .NET Developer Backend E-Commerce 3.400 - 4.500 Backend Developer Wij ontwikkelen software voor E-Commerce toepassingen. Ons eigen Content Management systeem biedt een integrale oplossing met diverse ERP software. Onze systemen zijn vaak complex en omvangrijk en draaien bij grote organisaties. Maar ook kleine ondernemingen hebben steeds vaker behoefte aan een vlekkeloos werkende E-Commerce oplossing. Zij bieden een uitdagende werkomgeving met gezellige collega's. Je krijgt veel vrijheid en er is

Bekijk vacature »

Junior .NET developer

Functie Als junior .NET Developer start jij in een team met 15 developers. In het team is er genoeg senioriteit om ervoor te zorgen dat jij de juiste begeleiding krijgt. Jij begint als eerst alle software pakketten en processen eigen te maken. Vervolgens ga jij deze software programmeren, onderhouden en testen. Ook ga jij research doen naar nieuwe mogelijkheden en zoek jij uit hoe je dit kan implementeren. Jullie werken intern op project basis en afhankelijk van het project werken jullie wel of niet iedere ochtend met een standup. Je gaat als Full stack developer aan de slag en gaat

Bekijk vacature »

Lead javascript developer Node.js React

Functie Als fullstack JavaScript developer vind jij het uitdagend om op basis van concrete klantvragen nieuwe functionaliteiten te ontwikkelen. Bij voorkeur worden deze functionaliteiten op een bepaalde manier geprogrammeerd, zodat ze door meerdere klanten te gebruiken zijn. Je hebt dus vaak te maken met abstracte vraagstukken. Om dit te kunnen realiseren sta je nauw in contact met de product owner en/of klant. Je bent niet alleen onderdeel van het development team, maar hebt ook vaak contact met de product-owner en/of klanten om daardoor inzichten te verzamelen die leiden tot productverbeteringen. • Inzichten verzamelen bij de klant en/of product owner •

Bekijk vacature »

Medior Java developer (fullstack)

Wat je gaat doen: Of beter nog, wat wil jij doen? Binnen DPA GEOS zijn we dan ook op zoek naar enthousiaste Java developers om ons development team te versterken. Als Java developer werk je in Agile/Scrum teams bij onze klanten en daarbij kun je eventueel ook andere ontwikkelaars begeleiden in het softwareontwikkelproces. Verder draag je positief bij aan de teamgeest binnen een projectteam en je kijkt verder dan je eigen rol. Je gaat software maken voor verschillende opdrachtgevers in jouw regio. Je bent een professional die het IT-vak serieus neemt en kwaliteit levert. Je leert snel vanwege je diepgaande

Bekijk vacature »

Software Developer

Dit ga je doen Je bent verantwoordelijk voor de warehouse applicatie die een integratie heeft met de PLC laag; Je ontwikkelt in C#/.Net; Je bent verantwoordelijk voor het ontwikkelen van interfaces en het visualiseren van componenten; Je denkt mee over het design voor business oplossingen; Je bent verantwoordelijk voor het testen van de gebouwde oplossing. Hier ga je werken Voor een internationale organisatie in de transport zijn wij momenteel op zoek naar een Software Developer. Ze zijn wereldwijd de grootste speler en lopen voorop met het automatiseren van alle processen van de warehouses. Op dit moment wordt er nog gebruik

Bekijk vacature »

PHP Developer

Functieomschrijving Vanuit het hoofdkantoor in omgeving Roosendaal, ontwikkel je als PHP Developer niet alleen webapplicaties, maar ben je verder ook gefocust op het continu inspelen op nieuwe trends en ontwikkelingen m.b.t software development. Naast het bouwen van webapplicaties, ontwikkelen zij ook webshops en websites voor gave opdrachtgevers! Wat ga je doen? Het schrijven van schone en efficiënte codes volgens het Symfony framework; Het ontwerpen en implementeren van webapplicaties met het Symfony-framework; Onderhouden en updaten van bestaande applicaties die zijn gebouwd met het Symfony framework; Het testen van ontwikkelde applicaties om te zorgen dat ze goed functioneren en voldoen aan de

Bekijk vacature »

PHP Developer

Functie omschrijving Voor een bedrijf in Den Bosch zoek ik een PHP Developer, die al wat werkervaring heeft. Jij gaat aan de slag met de verdere professionalisering van de interne applicaties en software. In de functie ga je verder: Verdere ontwikkeling eigen CRM systeem, vooral middels PHP; Bouwen van verschillende API's & koppelingen; Meedenken om de software/applicaties te verbeteren/optimaliseren; Aan de slag met de interne tooling. Bedrijfsprofiel Dit bedrijf is actief binnen de telecombranche. Het hoofdkantoor zit in regio van Den Bosch en er werken ruim 70 medewerkers, verdeeld over verschillende afdelingen. De afdeling Development bestaat uit vijf collega's, onder

Bekijk vacature »

Als Front-end developer werken aan apps voor het o

Functie Als Front-end developer werk je intensief samen met 1 van de UX-designers en denk je mee over de gebruiksvriendelijkheid en design van onze web- en mobile apps. Je bent betrokken bij sessies met gebruikers om designs te valideren en usability van de app-in-wording te testen. Vervolgens gebruik je dit om samen met je team waarin ook back-end (.NET) developers zitten, te zorgen voor de realisatie van de best mogelijke apps voor studenten en docenten. Eisen • Je hebt een hands-on development en coding mind-set en werkt graag aan een high quality code base welke je consequent onderhouden kan worden

Bekijk vacature »

TypeScript developer (tot € 6.000, - bruto pe

Functie Om bovenstaande ambities waar te kunnen maken zijn ze op zoek naar een ervaren Typecript developer die niet alleen zichzelf verder ontwikkelt, maar het ook leuk vinden om op termijn meer junior collega’s op pad te helpen. Je zult aan de slag gaan met het migreren van hun bestaande UI in Angular. Maar ook het ontwikkelen van een mobiele app. Hierbij hechten ze veel waarde aan User Experience en kiezen ze duidelijk voor kwaliteit i.p.v. snelheid. Je krijgt dus de ruimte om vanuit gedegen onderzoek te werk te gaan en het borgen van kwaliteit staat hoog in het vaandel.

Bekijk vacature »

REMOTE - Front-end Angular developer

Functie Het IT-team bestaat momenteel uit de IT Manager, 2 back-end developers, 1 fullstack developer, 1 designer en een DevOps engineer. Ze zijn momenteel op zoek naar een ervaren Front-end developer die autonoom en gedisciplineerd aan de slag gaat, en bij aanvang als enige developer met hun Front-end applicaties bezig is. Wel hebben ze de ambitie om hier snel een 2e developer bij te vinden die jij dan ook zal kunnen aansturen/begeleiden. Je zult aan de slag gaan met het doorontwikkelen van hun bestaande UI in Angular. Maar ook het ontwikkelen van een mobiele app. Hierbij hechten ze veel waarde

Bekijk vacature »

Senior SQR Java Developer

Vacature details Vakgebied: Software/IT Opleiding: Senior Werklocatie: Eindhoven Vacature ID: 13333 Introductie Are you passionate about contributing to the world's most advanced machines. Do you thrive in a challenging environment working with highly motivated and skilled teams? If so, we have the perfect opportunity for you! We are seeking a Senior Software Design Engineer for Sequence Tooling to play a critical role in creating and maintaining mission-critical software applications. In this role, you will focus on achieving maintainable software architecture that is transparent and easy to extend while maintaining a strong focus on software quality. You will work closely with

Bekijk vacature »

Pagina: 1 2 volgende »

Ozzie PHP

Ozzie PHP

26/12/2016 16:17:01
Quote Anchor link
Hallo,

Een vraagje ... is het mogelijk (en zo ja hoe) om via een regex dubbele tekens af te keuren?

Wat ik graag zou willen is dat ik bijv. kan aangeven dat er letters en cijfers gebruikt mogen worden, en spaties, punten en streepjes. Dan krijg je zoiets:

pattern="^[- .0-9A-Za-z]$"

Maar ik wil niet dat men dubbele spaties, streepjes en punten kan gebruiken.

Dus dit mag wel: Ozzie.PHP-Hulp
Maar dit niet: Ozzie..PHP--Hulp

Is het mogelijk om in een regex aan te geven dat er alleen 'enkele' streepjes, spaties en punten gebruikt mogen worden?

PHP hulp

PHP hulp

27/11/2024 08:45:11

Adoptive Solution

Adoptive Solution

26/12/2016 18:26:06
Quote Anchor link
Deed dit :

http://www.google.nl/search?q=php+regex+remove+duplicate+characters

Deze bevat de oplossing :

http://stackoverflow.com/a/10342485

Paste het wat aan :

Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
<?php

$n
= 'Ozzie..PHP--Hulp';

echo '<p>' . $n . '</p>';

$n = preg_replace('/([\.-\s])\\1+/', '$1', $n);

?>
Gewijzigd op 26/12/2016 18:27:31 door Adoptive Solution

- SanThe -

- SanThe -

26/12/2016 18:37:22
Quote Anchor link
Adoptive Solution op 26/12/2016 18:26:06:
Paste het wat aan :

Code (php)
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
<?php

$n
= 'Ozzie..PHP--Hulp';

$n = preg_replace('/([\.-\s])\\1+/', '$1', $n);

?>

Bron output hier: <p>Ozzie..PHP--Hulp</p><p></p>

Adoptive Solution

Adoptive Solution

26/12/2016 18:56:20
Quote Anchor link
Grappig, op m'n Mac doet ie het wel, op m'n NAS niet.

Wel, Ozzie heeft vastwel een 'goed basisboek' waar het in staat hoe je het doet.

Toevoeging op 26/12/2016 19:30:22:

Ik heb geen goed boek, moest dus even in mijn eigen archief bladeren.

Dit moet het wel goed doen :

Code (php)
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
<?php

$string
= 'Oz    zie.....PHP----Hulp';

echo '<p>' . $string . '</p>' . PHP_EOL;

$patterns = array();
$patterns[0] = '/\.+/';
$patterns[1] = '/-+/';
$patterns[2] = '/\s+/';

$replacements = array();
$replacements[0] = '.';
$replacements[1] = '-';
$replacements[2] = ' ';

echo '<p>' . preg_replace($patterns, $replacements, $string) . '</p>' . PHP_EOL;

?>

http://adoptive.esy.es/remove-double.php

Ozzie PHP

Ozzie PHP

26/12/2016 21:25:48
Quote Anchor link
Ik geloof dat jullie me verkeerd begrepen hebben :-s

De vraag is hoe ik dus een negatieve match krijg. Er hoeft niks vervangen te worden. De regex moet simpelweg niet slagen als er .. of -- of dubbele spatie in staat.

Ik denk dat ik het maar ga oplossen met lookaheads.

Toevoeging op 26/12/2016 21:27:04:

PS

>> Wel, Ozzie heeft vastwel een 'goed basisboek' waar het in staat hoe je het doet.

Wat was de bedoeling van die opmerking?

Wouter J

Wouter J

26/12/2016 22:44:51
Quote Anchor link
Code (php)
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
<?php

$pattern
= '/
  ^
  (?:
    [[:alnum:]] # letters + cijfers
    |
    (?:
      ([.\s-])  # punt, spatie en streepje
      (?!\1)    # niet gevolgt door hetzelfde teken
    )
  )+
  $
/x'
;

$tests = ['Ozzie..PHP--Hulp', 'Ozzie.PHP-Hulp', 'a.b.c.'];

foreach ($tests as $t) {
    if (preg_match($pattern, $t)) {
        echo 'OK '.$t.PHP_EOL;
    }
else {
        echo 'NO '.$t.PHP_EOL;
    }
}

?>

Dit staat bijv. "Ozzie.-PHP-Hulp" wel toe, als dat ook niet mag wordt de pattern:
Code (php)
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
<?php
$pattern
= '/
  ^
  (?:
    [[:alnum:]]     # letters + cijfers
    |
    (?:
      [.\s-]        # punt, spatie en streepje
      (?:[^.\s-]|$) # gevolgt door of een *niet* punt, spatie, streepje of het einde van de string
    )
  )+
  $
/x'
;
?>
Gewijzigd op 26/12/2016 22:45:09 door Wouter J

Ozzie PHP

Ozzie PHP

26/12/2016 23:22:23
Quote Anchor link
Thanks Wouter, daar moet ik wel wat mee kunnen!

Wat doet nu precies die "?:" ?

Toevoeging op 26/12/2016 23:32:02:

Dit stukje ?:[[:alnum:]] werkt bij mij alleen als ik het zo doe

?:[0-9A-Za-z]

Dus zonder die dubbele blokhaken. Heb je toevallig enig idee waarom? Ook zie ik geen verschil als ik in dit stukje ?: weglaat. Het resultaat lijkt dan gewoon hetzelfde te zijn.

(PS ik gebruik het als een pattern in een html5 input-veld)

Ben van Velzen

Ben van Velzen

27/12/2016 00:01:07
Quote Anchor link
?: zorgt ervoor dat de capture group niet wordt opgeslagen, zie de resulterende array wanneer je preg_match gebruikt.

Ozzie PHP

Ozzie PHP

27/12/2016 00:03:49
Quote Anchor link
Ben van Velzen op 27/12/2016 00:01:07:
?: zorgt ervoor dat de capture group niet wordt opgeslagen, zie de resulterende array wanneer je preg_match gebruikt.

Wat is daarvan precies (wel of juist niet) het nut?

Ik wil dus enkel valideren (html5 input pattern) of iemand iets geldigs heeft ingevuld.

Wouter J

Wouter J

27/12/2016 00:04:56
Quote Anchor link
Quote:
(PS ik gebruik het als een pattern in een html5 input-veld)

Dat verklaard het [[:alnum:]] stukje :) HTML5 input velden gebruiken de JavaScript regex engine. Deze ondersteund geen speciale character classes zoals [:alnum:] (wat gewoon een short-hand is voor [\w\d] in PHP).

Quote:
Wat doet nu precies die "?:" ?

Normaal gesproken wordt een capture group "gecaptured" (opgeslagen). Dit betekend dat we er later weer naar kunnen referreren doormiddel van zijn index. Bijvoorbeeld:
Code (php)
1
2
3
4
5
preg_match('/(a)(b)(c)/', 'abc');
/* Capture groups:
 1: a
 2: b
 3: c */

Deze indexen kun je dan weer gebruiken in de regex. Bijvoorbeeld /([a-z])\1/ zal 2 keer dezelfde letter achter elkaar matchen.

Dit opslaan van de capture group kost wat geheugen en wat tijd. Door (?:...) ipv (...) te gebruiken vertel je dat de capture group niet opgeslagen moet worden. Op deze manier wordt je regex iets sneller. Dit is waarschijnlijk vooral pas merkbaar bij grote hoeveelheden matchen, dus in dit geval een grote lengte van de string.

Zie ook http://www.regular-expressions.info/brackets.html , een hele handige site voor informatie over alle syntaxen in regex en het optimaliseren daarvan.
Gewijzigd op 27/12/2016 00:07:01 door Wouter J

Ozzie PHP

Ozzie PHP

27/12/2016 00:16:24
Quote Anchor link
Ah zo ... dan kan ik dus beter overal die ?: toepassen. Weer wat geleerd :-)

Nog een laatste vraag.

Nog even uitgaande van die voorgaande regex ...

Dit stukje (?:[^.\s-]|$) vond ik op zich wel mooi ... dat je dus ook niet bijv. .- kunt krijgen. Het nadeel is nu echter dat je ipv .- wel bijv. een vreemd teken kunt zetten bijv .* wat ik eigenlijk niet wil. Is dat nog (makkelijk) op te lossen?

Idealiter zou ik (ongeveer) dit willen:

BEGIN en EINDIG de string met een letter of getal. Daartussen zijn de enige toegestane karakters letters en cijfers en de volgende vreemde tekens: spatie streepje punt ... maar die mogen niet na elkaar volgen, met als enige uitzondering een punt die wél gevolgd mag worden door een spatie. Heb je daar nog een tip voor hoe ik dat moet aanpakken?

Dit mag:
Ozzie PHPhulp
Ozzie.PHP-hulp
Ozzie. PHP-hulp

Maar dit mag niet:
.Ozzie (begint niet met een letter of getal)
Ozzie- (eindigt niet met een letter of getal)
Ozzie.-PHPhulp (punt en streepje na elkaar mag niet)

Wouter J

Wouter J

27/12/2016 00:39:42
Quote Anchor link
Oh, maar die begin en eindig met een letter of getal maakt t een stuk makkelijker:
Code (php)
1
/^[a-zA-Z0-9](?:[a-zA-Z0-9]|[.\s\-a-zA-Z0-9][a-zA-Z0-9])*$/

Oftewel: Een alnum, gevolgd door of een alnum of een speciaal teken die op zijn minst weer wordt gevolgd door een alnum. En dat laatste dan 0 of meer keer. Misschien iets leesbaarder in een parsing grammer syntax:
Code (php)
1
2
3
4
String         <- Alnum AlnumOrSpecial*
AlnumOrSpecial <- Alnum / (Special Alnum)
Alnum          <- [a-zA-Z0-9]
Special        <- [-. ]
Gewijzigd op 27/12/2016 00:40:24 door Wouter J

Ozzie PHP

Ozzie PHP

27/12/2016 00:59:33
Quote Anchor link
Ah, zo ja. Nice! Dat is inderdaad precies wat ik bedoelde. Thanks very much :-)

Toevoeging op 27/12/2016 01:32:24:

PS

Kan ik dit

(?:[a-zA-Z0-9]|[.\s\-a-zA-Z0-9][a-zA-Z0-9])*

ook vervangen door

(?:[.\s\-]?[a-zA-Z0-9])*

En zo ja, is het een beter dan het ander of maakt dat niks uit?

Wouter J

Wouter J

27/12/2016 10:36:12
Quote Anchor link
Ja, dat kun je veranderen. En ik zou zeggen dat de eerste wellicht wat sneller zou zijn, aangezien de tweede een geneste optional quantifier heeft (? en *). Hierdoor moet de engine in het geval van een non-match veel backtracking toepassen, wat het geheel trager zou maken.

Maar voor simpele HTML5 input validatie is dat allemaal over-optimalisatie. En zou dan wel voor jouw optie kiezen, een stuk leesbaarder naar mijn idee.

Ozzie PHP

Ozzie PHP

27/12/2016 12:22:30
Quote Anchor link
Wouter, thanks.

Ik wil eigenlijk toch terug naar de eerste variant die jij had voorgesteld. Dus geen dezelfde vreemde tekens achter elkaar, maar verschillende vreemde tekens achter elkaar mag wel.

Dus niet 2x een spatie achter elkaar maar een punt en een spatie mag bijvoorbeeld wel.

Ik vond dit zelf wel een hele toffe oplossing van jou:

Code (php)
1
2
([.\s-])  # punt, spatie en streepje    
(?!\1)    # niet gevolgt door hetzelfde teken

Het enige nadeel is nu dat ik na een punt, streepje of spatie een gek teken kan zetten. Je zou dus bijvoorbeeld .* kunnen doen, terwijl een sterretje niet is toegestaan.

Wat ik dus zou willen, is dit:

We hebben vreemde tekens: [.\s-]
En cijfers en letters: [0-9a-zA-Z]

Cijfers en letters mogen gewoon achter elkaar. Geen enkel probleem.

Maar een vreemd tegen moet gevolgd worden door óf een cijfer of letter óf een ANDER vreemd teken.

Is dat op een handige manier te doen? Het mooiste zou zijn als je kunt zeggen ... een vreemd teken moet gevolgd worden door [.-\s0-9a-zA-Z] maar dan zonder datzelfde vreemde teken. Ik kan wel voor ieder vreemd teken een aparte groep maken waar dat teken door gevolgd moet worden, maar dan wordt de regex zo enorm lang (in de praktijk zijn het zelfs nog een paar meer vreemde tekens).

Maar goed, dus even samengevat.

Cijfers en letters mogen elkaar gewoon opvolgen, maar een vreemd teken mag niet door datzelfde vreemde teken worden gevolgd, maar wel door een ander vreemd teken of een cijfer of letter.

Weet je daar nog iets voor? Dat zou geweldig zijn.

Wouter J

Wouter J

27/12/2016 16:28:35
Quote Anchor link
Look arounds zijn zero-length assertions. Deze worden dus wel gematched, maar zorgen dus niet voor het consumen van de gematchde string. Dus /^(?:(\w)(?!\1))+$/ zal een string matchen als deze volledig bestaat uit woord tekens (de \w) terwijl deze niet opgevolgd worden door hetzelfde teken (het (?!\1) gedeelte).

Dus ([.\s-])(?!\1) matched alleen de punt, spatie of streepje. Niet het teken daarna (het controleert alleen of het teken daarna niet hetzelfde teken is). Dus /^(?:[a-zA-Z0-9]|([.\s-])(?!\1|$))+$/ zal moeten werken naar mijn idee.

https://jsbin.com/jabiloxoju/edit?js,output

Ozzie PHP

Ozzie PHP

27/12/2016 16:38:21
Quote Anchor link
Dat ziet er tof uit en daar moet ik wel mee vooruit kunnen.

Ik snap alleen niet waarom "abc." een negatieve match oplevert. Die zou toch moeten kloppen?

Wouter J

Wouter J

27/12/2016 17:54:50
Quote Anchor link
De lookahead is (?!\1|$) oftewel: Niet \1 of $. Dus niet het einde van de string. Dat is precies wat je wou, toch?

Ozzie PHP

Ozzie PHP

27/12/2016 18:00:51
Quote Anchor link
Ah zo ... misschien dat ie toch wel op een vreemd teken mag eindigen ... maar dan kan ik gewoon |$ weghalen. Dat komt wel goed :-)

Thanks Wouter. Je hebt me weer wat bijgeleerd! :-)

Thomas van den Heuvel

Thomas van den Heuvel

28/12/2016 16:25:27
Quote Anchor link
In plaats van a-zA-Z zou je ook simpelweg a-z kunnen gebruiken in combinatie met de /i switch (flag) voor case-insensitive matching.

Mogelijk zou je ook aan een alternatieve oplossing kunnen denken waarbij je niet-legale karakters replaced (maar vermijd blacklists omdat je dan mogelijk niet alle ongewenste gevallen vangt) en dan na afloop deze (potentieel aangepaste) string vergelijkt met het origineel. Indien de twee strings verschillen wil dat zeggen dat er illegale karakters gestript zijn en dus dat de invoer ongeldig was.

Bij het zoeken naar een oplossing ben je niet per definitie beperkt tot de kaders van je regexp. En mogelijk maakt dat het regexp-deel een stuk eenvoudiger ;).
Gewijzigd op 28/12/2016 16:57:36 door Thomas van den Heuvel

Ozzie PHP

Ozzie PHP

29/12/2016 13:40:38
Quote Anchor link
>> In plaats van a-zA-Z zou je ook simpelweg a-z kunnen gebruiken in combinatie met de /i switch (flag) voor case-insensitive matching.

Thanks, ik zal dat straks nog eens proberen, hoewel ik meen ergens gelezen te hebben dat dat voor een html5 input pattern niet werkt, maar zeker weten doe ik dat niet meer.

>> Bij het zoeken naar een oplossing ben je niet per definitie beperkt tot de kaders van je regexp. En mogelijk maakt dat het regexp-deel een stuk eenvoudiger ;).

Klopt inderdaad, maar in sommige situaties vind ik een regex wel de "mooiere" oplossing. Vooral omdat het hier echt om een bepaald patroon gaat, en in mindere mate om de vraag 'zit dat teken er wel of niet in'. Maar wat je zegt klopt zeker. Er zijn meerdere mogelijkheden.

Pagina: 1 2 volgende »

Overzicht Reageren

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.