Textarea
de tekst wordt gehaald uit de database en neergezet op de pagina waar ik 'm wil hebben. maar, omdat dit nogal een grote tekst is, wil ik de tekst een bepaalde breedte en hoogte meegeven. het is in php en d.m.v. nl2br zorgt de tekst ervoor dat het gewoon met kladblok ge-edit kan worden bijvoorbeeld en toch 'enters' te zijn krijg.
hoe krijg ik mijn tekst in een borden van 1000 breed en 400 hoog? zonder dat de rest aangetast wordt. de mensen moeten het niet kunnen editen.
Code (php)
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
<? //import nieuwsitem
$sql = "
SELECT
personeel_nieuws";
if(!$res = mysql_query($sql))
{
trigger_error(mysql_error().'<br />In query: '.$sql);
}
elseif(mysql_num_rows($res) == 0)
{
echo 'Geen resultaten gevonden';
}
else
{
while($row = mysql_fetch_assoc($res))
{
echo nl2br($row['message']);
}
}
?>
$sql = "
SELECT
personeel_nieuws";
if(!$res = mysql_query($sql))
{
trigger_error(mysql_error().'<br />In query: '.$sql);
}
elseif(mysql_num_rows($res) == 0)
{
echo 'Geen resultaten gevonden';
}
else
{
while($row = mysql_fetch_assoc($res))
{
echo nl2br($row['message']);
}
}
?>
Gewijzigd op 01/01/1970 01:00:00 door Remko
Een voorbeeldje van zo'n divje zie je bijvoorbeeld in dit scriptje.
Gewijzigd op 01/01/1970 01:00:00 door Joren de Wit
Wanneer je de tekst in een <textarea> zet, wil je géén nl2br() gebruiken. Doe je dat wel, dan krijg je namelijk <br> als tekst in je textbox te zien en niet een line break. Een <texteara> vertaalt een line break (enter) namelijk zelf wel naar een correcte line break.
pgFrank schreef op 15.02.2008 13:53:
Wanneer je de tekst in een <textarea> zet, wil je géén nl2br() gebruiken. Doe je dat wel, dan krijg je namelijk <br> als tekst in je textbox te zien en niet een line break. Een <texteara> vertaalt een line break (enter) namelijk zelf wel naar een correcte line break.
ja, dat heb ik meegemaakt inderdaad. maar ik wil nu eenmaal een nl2br gebruiken. ik moet voor mijn baas een kladblok achtig invoer veld hebben (wat ik heb) en als hij op opslaan klikt moet het dus te zien zijn voor zijn personeel. nou lukt dat ook. alleen, hij gaat niet uit zichzelf een </br> schrijven.
het moet eigenlijk net zo letterlijk werken als waarmee ik nu dit bericht schrijf. ik kan nu vrijuit typen en dan komt het goed te staan op de site. dat moet ik hebben.
is er geen code die ik mee kan geven om borders te noteren en tevens gebruik kan maken van nl2br, maar dan zonder textarea en css?
remko schreef op 15.02.2008 14:01:
Dom, heel erg dom. Meer valt er niet van te zeggen.maar ik wil nu eenmaal een nl2br gebruiken.
Het is gewoon fout PUNT.
pgFrank schreef op 15.02.2008 14:03:
Het is gewoon fout PUNT.
remko schreef op 15.02.2008 14:01:
Dom, heel erg dom. Meer valt er niet van te zeggen.maar ik wil nu eenmaal een nl2br gebruiken.
Het is gewoon fout PUNT.
ja maar wat moet ik dan doen?
ik kan ook geen textarea gebruiken, want dan krijgen de gebruikers ook een soort kladblokje voor hun neus met die tekst. deze kunnen ze dan ook naar hartenlust editen en dat wil ik juist niet. 0_0
er bestaat toch wel een stukje code om het editen van een textarea tegen te gaan?
Gewijzigd op 01/01/1970 01:00:00 door remko
ps.
Quote:
Je wilt hier juist css voor gebruiken. Dit heeft namelijk alles te maken met de layout en opmaak van jouw weer te geven tekst!maar dan zonder (...) en css?
Gewijzigd op 01/01/1970 01:00:00 door Joren de Wit
Blanche schreef op 15.02.2008 14:09:
Met mijn reactie doe je verder niets? Het zou wel eens heel goed kunnen zijn wat je zoekt...
jawel, die heb ik ook al geprobeerd toe te passen. maar volgens mij staat er de hele code van de hele pagina en niet alleen dat tekstvakje.
in principe is dat wat ik bedoel, alleen zie ik niet de specifieke code voor alleen dat tekstvakje en wat er bijhoort.
ben nog n00b, dus hulp is gewenst :)
In een browser gebruik je een texteara om tekst in te voeren en te bewerken. Hierbij kun je meerdere regels tonen, dat is met <input type="text" /> niet mogelijk. In een texteara kun je inderdaad editen, dat is een eigenschap van deze tag. Wanneer een user niet mag editen, toon je de boel gewoon als tekst en ben je klaar. Dán heb je wel de functie nl2br() nodig, die gebruik je om correcte html-linebreaks aan te maken.
De functie nl2br() zet de html-tag <br /> (of een variant daar op) in je tekst. Dit wil je nooit en te nimmer in je database opslaan, het verknalt de data. De data wordt hiermee onbruikbaar voor andere toepassingen dan html.
Tip: een deel bevindt zich tussen de <style> tags en het andere deel staat op regel 85. Die twee delen hebben ook een bepaald woord dat overeenkomt. Zo, nu heb ik volgens mij wel voldoende gezegd...
tis maar een idee en krijg je volgensmij uit wat je wilt...
@Stijn: als je goed leest zie je dat hij daar niet naar op zoek is. Hij zoekt alleen een manier om de reeds ingevoerde teksten weer te geven in een vak met bepaalde afmetingen...
dan is de tekst in een div plaatsen inderdaad de beste oplossing..
wat bedoel je met ik krijg de hele code in het vakje?