Waarden uit kolom niet tonen
Ik heb een website waarbij gebruikers inloggen. Nu heb ik een formulier gemaakt waar met een dropdown de gebruikers geselecteerd kunnen worden die in de database zijn opgeslagen. Echter in de database zitten ook gebruikers die ik niet in de lijst wil tonen in het formulier. Bv. de admin gebruiker. Hoe kan ik deze middels php code deze gebruiker niet tonen?
Bedankt.
Marco
Maakt dit het niet makkelijker om te zoeken wie een gebruiker is, waarna je door gelekte wachtwoordlijsten kan zoeken?
Antwoord op je vraag: filter in je database query erop, met bijv.
Het gaat om een portal voor een vereniging waar bestuursleden wijzingen aanvragen voor leden van de vereniging. Dan wil ik niet dat ze maar wat invullen, maar dat ze een keuze maken voor een account.
Helaas werkt de code niet.
Ik heb nu deze code in het veld staan:
//<code>
// Prepare the empty array
$items = array();
// Prepare the database connection
$db = JFactory::getDbo();
// Keep this if you'd like a "Please select" option, otherwise comment or remove it
$items[] = "|Maak een keuze[c]";
// Run the SQL query and store it in $results
$db->setQuery("SELECT * FROM `tabelnaam` WHERE 1");
$results = $db->loadObjectList();
// Now, we need to convert the results into a readable format.
// The Items field will accept values in this format:
// value-to-be-stored|value-to-be-shown
// Eg. m|M-sized T-shirt
foreach ($results as $result) {
$value = $result->name;
$label = $result->name;
$items[] = $value.'|'.$label;
}
// Multiple values are separated by new lines, so we need to do this now
$items = implode("\n", $items);
// Now we need to return the value to the field
return $items;
//</code>
Ik wil graag dus de admin gebruikers niet in de lijst hebben staan. Hoe kan ik dit inbouwen?
Bedankt.
Je SELECT query dus aanpassen.
en wat moet daar dan komen te staan?
Alleen is voor mij niet duidelijk hoe in jouw datastructuur een admin-rol wordt toegewezen.
met een user ID. In dit geval nummer 72.
Alleen is het niet heel erg praktisch dat je de rechten hardcoded in je code plaatst .
Gewijzigd op 28/12/2023 22:20:05 door - Ariën -
Heb je dan geen rollen/functie/beheer systeem?
Wat als er plots meerdere beheerders nodig zijn af andere functies?
Maak een extra tabel met functies of taken en wijs via een koppeltabel deze toe.
Jan
Je hebt dus een extra column nodig in je users tabel waar de de rol of "status" van een user in aangeeft. Kijk in je query alleen uit met het woord "status", want dat is een gereserveerd woord in MySQL.
Sommige mensen werken in zo'n geval graag met backticks:
Maar ik werk liever met tabel aliassen:
Aanvulling 1: als je veel statussen gaat krijgen, kun je daarvoor weer een aparte tabel aanmaken.
Aanvulling 2: bij het echoën van je select dropdown zou ik het id in de value van het option element zetten en de user in de tekst van de option.
Gewijzigd op 01/01/2024 14:22:32 door Jan Koehoorn
Ik ben er bijna. Ik heb nu de volgende code:
"SELECT * FROM `tabelnaam` WHERE `id` != '67'"
Ik wil meerdere gebruikers (id 70 en 72) uitsluiten. Hoe krijg ik dit in deze code verwerkt. Daarnaast wil ik de lijst ook direct sorteren op alfabet.
En sorteren kan met ORDER
Maar waarom zou je dit op ID's willen doen?
Stel dat je iemand heel snel de rechten wilt ontnemen. Hoe doe je dat zonder in je code te graven? Een handige webinterface waarbij je een gebruiker kan aanklikken, en 'admin' kan aanvinken lijkt mij doeltreffender. Dus is het niet zinvoller op die richting op te kijken? De meningen in dit topic zijn al vrij duidelijk... ;-)
Gewijzigd op 01/01/2024 20:00:07 door - Ariën -
Ik heb een website gebouwd in joomla waarbij ik gebruik maak van RSform voor een formulier. Hierin moet de code komen te staan om voor een gebruiker rechten aan te kunnen vragen. Het is een veld waar alleen de weergave van een gebruikersnaam komt te staan, behalve de admin gebruikers (3 accounts beheerd door één persoon).
Dan raad ik aan om te kijken of je daar ondersteuning kan vinden voor gebruikersrechten.
Be my guest:
Vul zelf de juiste id's in bij het tweede en derde getal.
Gewijzigd op 02/01/2024 19:39:10 door Jan Koehoorn
Ik ken Joomla niet zo maar heb je met RSforms niet al de mogelijkheid om in het controlpanel de rechten toe te kennen?