Gebruik van diakritische tekens in een URL?

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

19/04/2024 12:52:08
Quote Anchor link
Uit interesse was ik benieuwd hoe de ondersteuning tegenwoordig is met diakritische tekens in URL's? En dan bedoel ik met name de slugs daarvan.

Vaak zie je URL's zoals dit:
www.website.nl/nieuws/rondreis-door-albanie

Maar hoe zit het met de ondersteuning van diakritische tekens:
www.website.nl/nieuws/rondreis-door-albanië
(lol, zelfs de URL-parser gaat hier op zijn smoel :') )

Momenteel gebruik ik nog een array met een str_replace om de veel gebruikte diakritische tekens om te zetten in de soortgelijke tekens (reçu => recu), puur omdat de ondersteuning in de browsers vroeger nog niet helemaal goed werkten. Maar ik zit erover te denken om deze vertaalslag eruit te gooien. Is dat nu zinvol?

Hoe doen jullie dat met diakritische tekens in de URL?
Gewijzigd op 19/04/2024 12:54:38 door - Ariën -
 
PHP hulp

PHP hulp

02/05/2024 18:32:16
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

19/04/2024 13:51:45
Quote Anchor link
Ik zou ze vermijden in de URL. Vorig jaar had ik toevallig zoiets aan de hand en iets ging toe niet goed. Ik meen dat links, dus een <a href> met dergelijke tekens bij aanklikken worden omgezet naar een veilige url-string.

Stel je hebt een link <a href="www.website.nl/blabla/bayern-münchen">. Als je daar op klikt opent ie in de browser www.website.nl/blabla/bayern_m%C3%BCnchen

Dat wil je natuurlijk niet, dus ik zou het vermijden.
 



Overzicht Reageren

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.