auto copy textarea

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Niels

Niels

29/12/2007 18:54:00
Quote Anchor link
hey,

Ik ben op zoek naar een stukje script dat automatisch de text in een textarea kopieerd.
Ik heb al enkele dingen gevonden maar die bleken telkens alleen maar de text te selecteren. ik zou dus willen dat hij het onmiddelijk kopieerd.

Iemand een idee?
 
PHP hulp

PHP hulp

17/05/2024 05:05:02
 
Joren de Wit

Joren de Wit

29/12/2007 18:55:00
Quote Anchor link
Waar wil je het heen kopieren?
 
Niels

Niels

29/12/2007 19:06:00
Quote Anchor link
gewoon net alsof je Ctr C zou doen.
 
Joren de Wit

Joren de Wit

29/12/2007 19:09:00
Quote Anchor link
Nog nooit geprobeerd. Maar op internet zijn waarschijnlijk genoeg voorbeelden te vinden. Is dit bijvoorbeld wat?

En anders is google natuurlijk altijd je vriend.
 
Niels

Niels

29/12/2007 19:32:00
Quote Anchor link
wel ja zoiets als dat voorbeeldje zou het moeten zijn, maar zo heb ik er ook al 100 gevonden via google maar geen 1 die werkt!! ligt dat nu aan mij of doet die het bij jou ook niet?
 
Joren de Wit

Joren de Wit

29/12/2007 19:50:00
Quote Anchor link
Zoals ik als zei, ik heb het nog nooit geprobeerd. Maar waarom zou je iets uit een textarea automatisch naar het clipboard willen kopieren? Ik zou dat als gebruiker helemaal niet fijn vinden...
 
Niels

Niels

29/12/2007 20:21:00
Quote Anchor link
wel niet automatisch natuurlijk je zou wel eerst op een knop moeten drukken waarna hij alle text dan kopieerd naar je clipboard.

Ik zou dit willen omdat ik een lange reeks text in een kort textveld wil zetten. en sommige mensen stoppen met selecteren aan het einde van het textvlak, niet wetende dat er nog veel meer text na komt.

Dat is de voornaamste reden.
 
Thomas van Broekhoven

Thomas van Broekhoven

29/12/2007 20:24:00
Quote Anchor link
Maar is het niet veel overzichtelijker om het in een groot vlak te weergeven.. Ik persoonlijk als gebruiker vind het altijd irritant als lange teksten in kleine vlakjes worden geplaatst.
 
Joren de Wit

Joren de Wit

29/12/2007 20:35:00
Quote Anchor link
@Niels: uit hetgeen dat ik erover lees, blijkt dit nogal problemen op te leveren binnen Firefox/Mozilla. Het is niet zondermeer mogelijk om data naar het clipboard te kopieren.

Een alternatief zou wellicht zijn om een 'select all' knopje te maken?
 
Thomas van Broekhoven

Thomas van Broekhoven

29/12/2007 20:38:00
Quote Anchor link
Ja idd, een select all is niet zo ingewikkeld, voorkomt veel problemen en de gebruikers begrijpen het!
 
Wouter K

Wouter K

29/12/2007 22:33:00
Quote Anchor link
Je bedoelt zo'n button met Copy op , en die copy selecteert en kopieert dit gewoon ?

en waarom zou je dit willen
 
Joren de Wit

Joren de Wit

29/12/2007 22:39:00
Quote Anchor link
wouter schreef op 29.12.2007 22:33:
en waarom zou je dit willen
Precies om wat hij zegt: mensen kopieëren maar een deel van de tekst terwijl er veel meer tekst in de textarea staat...

Heb nog eens wat verder gekeken naar dit onderwerp, en het kopieren naar het clipboard gaat je hoogstwaarschijnlijk niet lukken. In elke goede browser is dit namelijk beveiligd aangezien je anders met Javascript ook de reeds aanwezige data op het clipboard kunt lezen. En dat is natuurlijk niet wenselijk!

De beste oplossing is dus een 'select all' functie waarna mensen gewoon met ctrl+c de tekst kunnen kopieëren.
 
Jan Koehoorn

Jan Koehoorn

29/12/2007 22:51:00
Quote Anchor link
In IE6 was er een exploit waarmee je met JS het clipboard uit kon lezen. Lang leve IE ;-)
 
Niels

Niels

30/12/2007 10:45:00
Quote Anchor link
Bedankt voor alle tips! Het is idd beter om gewoon de text te selecteren. Ik ge zoiets uitwerken.

Thanx!
 
Joren de Wit

Joren de Wit

30/12/2007 10:51:00
Quote Anchor link
Een heel klein simpel voorbeeldje:
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
<textarea id="tekst" name="tekst">Deze tekst ga je selecteren</textarea>
<button onClick="document.getElementById('tekst').select()">Selecteren</button>

Op onderstaande link kun je een werkend voorbeeldje zien. Iets anders uitgewerkt, maar precies hetzelfde principe.

Alles selecteren
Gewijzigd op 01/01/1970 01:00:00 door Joren de Wit
 
Lukke

lukke

30/12/2007 10:55:00
Quote Anchor link
Het kan wel,
vb: dit scriptje van leejoo.nl

edit:

in head:

<SCRIPT language="Javascript">
function SelectIt(What){
if (What.value=="") {
alert('er is niets te selecteren')
}else{
What.focus();
What.select();
if (document.all){
What.createTextRange().execCommand("Copy");
alert("Script is geselecteerd ( plakken met Ctrl V )");
}}}
</SCRIPT>

in body:

<table BORDER="0" CELLPADDING="0" CELLSPACING="0" WIDTH="473" VALIGN="TOP" style="border-collapse: collapse">
<tr>
<td width="476" align="left">
<Form name="example">
<div align="left">
<table border="0">
<tr>
<td><font face="Verdana" size="2">
<Input Type="Button" onClick="SelectIt(this.form.Obj)" Value="Select all" style="font-size: 8pt"></font></td>
</tr>
</table>
</div>
<p><font face="Verdana" size="2"> <textarea rows="6" name="Obj" cols="44">
Gewijzigd op 01/01/1970 01:00:00 door lukke
 
Joren de Wit

Joren de Wit

30/12/2007 11:03:00
Quote Anchor link
En heb je dit ook al eens geprobeerd in Firefox en IE7? Firefox zal het sowieso niet toestaan en IE7 zal eerst een melding geven of je het wel wilt. Dus niet crossbrowser en ook niet echt veilig...

Dat het in IE6 wel mogelijk is, tja wat moet ik daar nou over zeggen? IE6 is gewoon onveilig om te gebruiken.
 



Overzicht Reageren

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.