date() probleem

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Junior PHP ontwikkelaar

Functie Wij hebben onlangs onze eerste collega’s aangenomen, waardoor ons development team momenteel uit 4 personen bestaat. We bouwen onze software op basis van een PHP-framework (wat op zichzelf een Symfony framework is). Qua ontwikkeling focussen wij ons op 3 focus velden; – API-ontwikkeling/ Component Creatie – Implementatie – Framework ontwikkeling; het toevoegen van nieuwe functionaliteit of interne microservices Onze senior software engineer focust zich momenteel op de laatste twee punten, maar wij komen handen te kort op het eerste veld. Daarom zijn wij op zoek naar een enthousiaste junior software engineer die graag de kneepjes van het vak wil

Bekijk vacature »

C#.NET Developer

Dit ga je doen Ontwikkelen van de Back-end in .NET6 / C# en WebAPI (Focus);) Ontwikkelen van de Front-End in Nodje.js en Angular (secundair); Opstellen van een technisch ontwerp; Testen, documenteren en implementeren van de nieuwe applicatie; Verzorgen van de nazorg, na de implementatie; Het oplossen van bugs en incidenten. Hier ga je werken Als C#.NET Developer binnen deze organisatie kan jij het verschil maken. Zij werken momenteel nog met programmatuur die is ontwikkeld in C++. Hiervan gaan zij afscheid nemen zodra alle nieuwe software in C#.NET geschreven is. Een grootschalig en langdurig project. Voor hen is deze software van

Bekijk vacature »

Front end developer binnen de consultancy

Functie Je komt in een team met ambitieuze developers die de passie voor Front-End met jou delen. Samen ga je aan de slag met leuke en leerzame opdrachten. Het team heeft een eigen budget en financiën en zij bepalen zelf hoe dat besteed en investeert wordt. Je gebruikt tools als JavaScript, Node.js, React, Angular, Typescript en Vue.js wanneer je werkt aan de opdrachten. Daarnaast zul je veel leren van je collega’s en gezamenlijk een leuke tijd doorbrengen tijdens activiteiten zoals wintersport, hackatons en conferentiebezoeken. Je krijgt niet alleen de mogelijkheid Front-End te ontwikkelen, maar ook vooral jezelf. Dit kan behaald

Bekijk vacature »

Back end developer PHP

Functie Heb jij altijd al eens bij een bedrijf willen werken waar jij géén nummertje bent, die alleen maar uitvoerend werk doet? Dan zou je hier perfect passen! Tuurlijk, je werkt aan projecten voor grote of kleine bedrijven… Het enige verschil hier is, jouw mening telt hier écht. Jouw inbreng wordt gewaardeerd, serieus genomen en gebruikt. En vergeet niet, je werkt niet alleen aan deze projecten. Er werken in totaal ruim 25 developers en designers, onderverdeeld over 3 development teams. Voornamelijk bestaande uit Medior en Senior developers, die samen voor een inspirerende en ambitieuze omgeving zorgen. Hun visie is namelijk

Bekijk vacature »

Laravel PHP developer in een jong team

Bedrijfsomschrijving Als je op zoek bent naar een werkplek waar plezier en uitdaging hand in hand gaan, dan is dit bedrijf de juiste keuze voor jou. Hier kun je werken aan uitdagende projecten en krijg je als developer veel verantwoordelijkheid. Het bedrijf waardeert kwaliteit boven kwantiteit en richt zich op het ontwikkelen van hoogwaardige applicaties en websites waar klanten enthousiast over zijn. Dit bedrijf is vooruitstrevend en streeft naar het leveren van de best mogelijke resultaten voor hun klanten. Als medior PHP ontwikkelaar met 3 jaar ervaring ben jij de persoon die we zoeken. Je krijgt hier de kans om

Bekijk vacature »

Medior .NET developer

Functie Jij gaat als Medior .NET ontwikkelaar aan de slag in ons scrumteam met 6 developers die gepassioneerd en actief bezig zijn om onze spelers kwalitatieve en mooie spelervaringen aan te bieden. Als medior .NET developer ga jij werken aan een technisch hoogwaardig platform welke bezoekerspieken verwerkt van tienduizenden tot honderdduizenden gebruikers per minuut! Ons scrumteam werkt in drie wekelijkse sprints en wij beginnen iedere ochtend met een stand-up. Jij werkt bij ons met C# .NET, .NET Core, React.JS, Xamarin, Azure, Docker en Kubernetes. Wij hechten enorm veel waarde aan het leveren van hoogwaardige en kwalitatieve code. Zodra jij de

Bekijk vacature »

C# .NET Software Developer

Functie omschrijving Ben jij op zoek naar een nieuwe uitdaging binnen software development waar je gaat werken voor een jong en flexibel bedrijf? Lees dan snel verder! Wij zijn op zoek naar een Software Developer met ervaring binnen C# .NET die enthousiast wordt van het aansluiten en begeleiden van (complexe) nieuwe klanten. Verder begeleid je complexe projecten, ben jij iemand die altijd kansen ziet? Dan zoeken wij jou! In deze functie ga jij je bezighouden met: Meedenken in oplossingsrichtingen; Werken aan de architectuur; Het verbeteren van functionaliteiten binnen het dataplatform; Ontwikkelen van nieuwe technologieën. Bedrijfsprofiel Waar ga je aan de

Bekijk vacature »

Senior Java Developer

Als Senior Java Developer bij Sogeti ben je onderdeel van onze toonaangevende community die bestaat uit ruim 100 gepassioneerde Java professionals. In teamverband lever je mooie prestaties. Daarmee draag je aan bij de meerwaarde die wij leveren aan onze top-opdrachtgevers. Geen werkdag is hetzelfde! Je bent voortdurend bezig met het oplossen van allerlei complexe vraagstukken binnen bedrijfs kritische systemen voor onze klanten in regio Noordoost zoals DUO, ING, CJIB en Tendernet. Natuurlijk krijg jij de mogelijkheid je verder te certificeren in dit vakgebied. We organiseren regelmatig technische Meetups en doen veel aan kennisdeling. Sogetisten hebben plezier in hun werk en

Bekijk vacature »

Junior Java Developer

Dit ga je doen Je ontwikkelt innovatieve, maatschappelijk belangrijke applicaties; Je implementeert nieuwe features; Je gaat in gesprek met eindgebruikers en designers om de applicaties continu te finetunen; Je draait mee in een professionele Agile/Scrum omgeving. Hier ga je werken Onze klant is een internationale organisatie gevestigd in de omgeving van Amsterdam. Ze staan zeer goed bekend in de markt door hun innovatieve dienstverlening op IT gebied en hun gepassioneerde werknemers. Voor hun inspanningen op het gebied van IT hebben ze meerdere prijzen gewonnen! Onze klant is onderdeel van een Corporate werkgever en heeft zelf 300 mensen in dienst. Om

Bekijk vacature »

Creatieve Front-end developer gezocht!

Functie Het front-end team bestaat momenteel uit 4 collega’s en is hard aan het groeien! Samen leveren jullie een essentiële bijdrage aan de applicaties die ze voor hun klanten realiseren. Je werkt in het front-end team samen met de back-end teams en product owners om te zorgen dat de applicaties een fijne gebruikerservaring opleveren. Jouw expertise zorgt ervoor dat de juiste keuzes gemaakt worden qua techniek en ontwerp, van back-end tot aan gebruiker. In samenspraak met je team bepalen jullie de beste keuze voor techniek. Ook is er altijd ruimte om nieuwe technieken te ontdekken. Eisen • Je hebt gedegen

Bekijk vacature »

Laravel developer

Zie jij mogelijkheden om onze tooling technisch te verbeteren en uit te bouwen? Over Jobmatix Jobmatix is een innovatieve en internationale speler op het gebied van jobmarketing. Onze jobmarketing automation tool helpt organisaties bij het aantrekken van nieuw talent door vacatures digitaal, geautomatiseerd en op een efficiënte manier te adverteren en onder de aandacht te brengen bij de doelgroep op 25+ jobboards. Volledig performance-based, waarbij organisaties betalen op basis van cost per click of cost per applicant. Maandelijks wordt onze jobmarketing automation tool al gebruikt door vele directe werkgevers, intermediairs en mediabureaus, waaronder Picnic, Rijkswaterstaat, AdverOnline, Schiphol, DPA, Teleperformance en

Bekijk vacature »

Oracle APEX developer

Wat je gaat doen: Als Oracle APEX ontwikkelaar bij DPA werk je samen met collega’s aan de meest interessante opdrachten. Je zult je ervaring met SQL, PL/SQL, JavaScript, HTML en CSS inzetten om wensen van opdrachtgevers te vertalen naar technische oplossingen. Je werk is heel afwisselend, omdat DPA zich niet beperkt tot een specifieke branche. Zo ben je de ene keer bezig binnen de zorgsector, de andere keer is dit bij de overheid. Wat we vragen: Klinkt goed? Voor deze functie breng je het volgende mee: Je hebt een hbo- of universitaire opleiding afgerond Je hebt 2 tot 5 jaar

Bekijk vacature »

Low Code Developer - Consultant

Functie omschrijving Wil jij fungeren als een spin in het web en samenwerken met klanten? Voor een leuke en interessante opdrachtgever in omgeving Leiden zijn wij op zoek naar een Low Code developer die zich bezig gaat houden met het optimaliseren van bedrijfsprocessen bij klanten en het leiden van projecten. Ben jij toe aan een nieuwe uitdaging en heb jij verstand van datamodellering en NO CODE Platformen? Lees dan snel verder! Bij deze rol horen de volgende werkzaamheden: Je gaat geen code kloppen maar bedenken hoe applicaties eruit moet komen te zien. Je gaat werken met een non code platform,

Bekijk vacature »

Traineeship IT regio Amsterdam/Utrecht

Wat ga je doen? Het traineeship begint met een fulltime maand cursussen en praktijkdagen, waarin je de basis van het IT-vak leert op de Shared Servicedesk (SSD). Daarnaast ga je meteen aan de slag voor je eerste certificering! (ITILv4). Je start in een groep met 4 tot 10 deelnemers, waarmee jij gedurende die maand optrekt en je kennis kunt delen. Na het voltooien van de eerste maand ga je direct voor een langere periode aan de slag bij één van onze klanten of blijf je intern bij ons op de Shared Servicedesk. Je bent het eerste aanspreekpunt van de eindgebruikers

Bekijk vacature »

Software Ontwikkelaar

Functie omschrijving Voor een echt familiebedrijf in de omgeving van 's-Hertogenbosch ben ik op zoek naar een Software Developer. Jij gaat in de functie van Software Developer werken met C# en .NET framework Jij gaat maatwerk software ontwikkelen en softwareoplossingen creëren. Daarnaast optimaliseer je de bestaande software. Oplossingen waar de klant echt iets aan heeft, jij krijgt er energie van op dit te realiseren. Je gaat werken in een Microsoft omgeving(ASP.NET) en gebruikt daarnaast C# en MVC. Samen met het huidige IT team binnen deze organisatie verwerk je de wensen van de klant tot een (eind)product. Bedrijfsprofiel Deze organisatie is

Bekijk vacature »
Wim

Wim

05/12/2006 10:24:00
Quote Anchor link
Het is ongetwijfeld heel simpel, maar ik zie het ff niet.

Stel de waarde van $_POST[maand] is 11.
Om een query uit te voeren heb ik de maand nodig met voorloopnul, onderstaand leek mij een geschikte manier.

$maand = date("m", mktime (0, 0, 0, $_POST[maand], 0, 0));

Echter, de waarde van $maand is nu 10. Bij iedere andere waarde van $_POST[maand] wordt de resultaat van $maand 1 waarde lager dan het zou moeten zijn.

Weet iemand wat er misgaat? Ik zou wellicht $_POSTmaand] + 1 neer kunnen zetten, maar dat vind ik geen oplossing.
 
PHP hulp

PHP hulp

18/05/2024 08:57:48
 
- SanThe -

- SanThe -

05/12/2006 10:30:00
Quote Anchor link
Wim schreef op 05.12.2006 10:24:
Om een query uit te voeren heb ik de maand nodig met voorloopnul

Dan heb je vast geen DATE of DATETIME in je database gebruikt.
 
Frank -

Frank -

05/12/2006 10:37:00
Quote Anchor link
Wat is de bedoeling van $maand = date("m", mktime (0, 0, 0, $_POST[maand], 0, 0)); ?

In de eerste plaats heb je helemaal geen voorloopnul nodig, tenminste niet wanneer jij de datum in een DATE of DATETIME hebt opgeslagen (heb je dat niet, dan heb je een veel groter probleem dan een lullige voorloopnul). En in de tweede plaats ga je echt geen datum-functies gebruiken om een getal (want dat is het) op te maken. In dit geval zou sprinf() je van dienst kunnen zijn:
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
<?
$getal
= 1;
$getal = sprintf('%02d', $getal);
echo $getal; // 01
?>

Jij hebt dit echter helemaal niet nodig!
 
Wim

Wim

05/12/2006 10:38:00
Quote Anchor link
Jawel, een DATE veld.

Probleem is dat mijn query alsvolgt wil uitvoeren:
SELECT * FROM table WHERE field='$_POST[field]' AND datum LIKE '$_POST[jaar]-$_POST[maand]-%' ORDER BY datum

Alleen dit geeft problemen bij maanden die overlappende getallen hebben, dus bijv. 1 en 11, daarom wil ik dus graag dat de waardes van de maandtallen onder de 10 een voorloopnul krijgen, dan heb ik dat probleem niet.
 
Wim

Wim

05/12/2006 10:44:00
Quote Anchor link
@Frank.

Ik zal eens naar sprintf() kijken. Ik ging er ook vanuit dat het anders zou moeten kunnen, maar ik kon er geen geschikte functie voor vinden.

Bedankt voor de reakties.
 
Frank -

Frank -

05/12/2006 10:47:00
Quote Anchor link
Wim schreef op 05.12.2006 10:44:
@Frank.

Ik zal eens naar sprintf() kijken. Ik ging er ook vanuit dat het anders zou moeten kunnen, maar ik kon er geen geschikte functie voor vinden.

Bedankt voor de reakties.
Niet doen!
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
WHERE
  YEAR(datumveld) = 2006
AND
  MONTH(datumveld) = 9

Ga niet lopen prutsen met een LIKE, gebruik de juiste datumfuncties. Zie ook hoofdstuk 12.5 van de MySQL-handleiding.

Edit: $_POST[field] is natuurlijk fout (zet de error_reporting maar eens op E_ALL), dat moet zijn $_POST['field']. Met quotes om de key van de array POST.

Edit 2: YEAR en MONTH aangepast, was de kolomnamen vergeten...
Gewijzigd op 01/01/1970 01:00:00 door Frank -
 
Wim

Wim

05/12/2006 10:53:00
Quote Anchor link
Ah da's nog beter idd. Ik zal ook denken om de quotes, die vergeet ik idd nog al eens.

Maar in je voorbeeld ga je volgens mij uit van 2 velden, nl. year en month, ik heb enkel 1 datum veld in mijn db.

Maar ook op die manier zit ik volgens mij nog met die voorloopnul. Maar ik ga hfdstk 12.5 MySQL ook nog ff doorspitten.
 
Wim

Wim

05/12/2006 11:01:00
Quote Anchor link
SELECT *
FROM `table`
WHERE YEAR( table.datum ) = '2006'
AND MONTH( table.datum ) = '11'
LIMIT 0 , 30;

Dit is idd beter dat de LIKE variant.

Bedankt voor de tip Frank.
 
Frank -

Frank -

05/12/2006 11:30:00
Quote Anchor link
Wanneer we toch met tips bezig zijn, gooi s.v.p. die gore backtics ` bij het grofvuil. Dat is de enige juiste plek voor backtics, in een fraaie query horen deze echt niet thuis.

2006 en 11 hoeven/horen niet tussen quotes, het zijn integers en geen strings. Het gebruik van quotes is echter niet fout, hooguit overbodig.
 
Wim

Wim

05/12/2006 11:49:00
Quote Anchor link
Ik had de query getest in mysqladmin, die had de backtics er bij gezet. :)

Ik weet het zo ff niet zeker meer, maar ik kan me herinneren dat het niet gebruiken van quotes wel eens problemen geeft als je een spatie of ander "raar" teken moet gebruiken.

Maar voor die gevallen zou je dan natuurlijk een uitzondering kunnen maken.
 
Frank -

Frank -

05/12/2006 11:53:00
Quote Anchor link
Wim schreef op 05.12.2006 11:49:
Ik had de query getest in mysqladmin, die had de backtics er bij gezet. :)

Ik weet het zo ff niet zeker meer, maar ik kan me herinneren dat het niet gebruiken van quotes wel eens problemen geeft als je een spatie of ander "raar" teken moet gebruiken.

Maar voor die gevallen zou je dan natuurlijk een uitzondering kunnen maken.
Ik zou niet weten wat voor raar teken jij bij het jaartal of maandnummer neer zou willen zetten. Dit zal altijd een integer zijn, dat kan gewoon niet anders.

En dat geldt ook voor andere integers, nadat jij het datamodel hebt opgesteld, is precies duidelijk welke kolommen een string bevatten en welke een integer. Een integer blijft altijd een integer en daar zullen nooit 'rare' tekens of spaties bij komen. Dat gaat gewoon niet omdat je dan plotseling een verandering van je datamodel zou hebben. En wanneer dat het geval is, dan heb je een enorm probleem!
 
Sankop

Sankop

05/12/2006 12:55:00
Quote Anchor link
Wim schreef op 05.12.2006 10:38:
Jawel, een DATE veld.

Probleem is dat mijn query alsvolgt wil uitvoeren:
SELECT * FROM table WHERE field='$_POST[field]' AND datum LIKE '$_POST[jaar]-$_POST[maand]-%' ORDER BY datum

Alleen dit geeft problemen bij maanden die overlappende getallen hebben, dus bijv. 1 en 11, daarom wil ik dus graag dat de waardes van de maandtallen onder de 10 een voorloopnul krijgen, dan heb ik dat probleem niet.


Ik heb een tabel waarop ik alleen de dingen vanaf de huidige maand wil zien, de maand is in mijn tabel een INT, en ik sorteer als volgt:

$ditjaar=date("Y");
$dezemaand=date("m");

$sql = "SELECT * FROM diensten WHERE (jaar>=$ditjaar AND maand>=$dezemaand) OR (jaar>$ditjaar) order BY jaar,maand,dag,tijd";

Vervolgens zet ik het getal van de maand gewoon om in de benaming:
switch ($maand) {
case '1':$maandnaam='januari';break;
case '2':$maandnaam='februari';break;
case '3':$maandnaam='maart';break;
case '4':$maandnaam='april';break;
case '5':$maandnaam='mei';break;
case '6':$maandnaam='juni';break;
case '7':$maandnaam='juli';break;
case '8':$maandnaam='augustus';break;
case '9':$maandnaam='september';break;
case '10':$maandnaam='oktober';break;
case '11':$maandnaam='november';break;
case '12':$maandnaam='december';break;
default :$maandnaam='n/a';break;
};

in de uitvoer op het scherm dus een echo "maandnaam";


Misschien zijn er veel andere optie, maar voor een INT in een tabel is een 1 iets anders dan een 11, dus probleem opgelost lijkt me.
 
Wim

Wim

05/12/2006 12:59:00
Quote Anchor link
Het zou kunnen als je bijv. een longtext veld in je db hebt, en je wilt die doorzoeken op het woord "auto's".

Dan heb je dus een apostrophe in je query, en volgens mij ontkom je er dan niet aan om het tussen quotes te zetten, of mysql_escape_string te gebruiken. Maar dat laatste zou weer niet kunnen als je op de zoekterm "75%" zou zoeken.

Maar uiteraard, het is wel te vermijden, hetzij door mysql_escape_string of je datamodel.
 
Frank -

Frank -

05/12/2006 13:05:00
Quote Anchor link
Quote:
of mysql_escape_string te gebruiken
Dat doe je toch al, lijkt me dus geen enkel probleem.

@Sankop: Een datum sla je op in een DATE of DATETIME. Niet in verschillende velden, ook niet wanneer je een INT gebruikt.

Nederlandse dag- en maandnamen kun je met de volgende query ophalen:
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
SELECT
    CONCAT(
        ELT(DAYOFWEEK(datum),
            'zondag', 'maandag', 'dindsag', 'woensdag', 'donderdag', 'vrijdag', 'zaterdag'
        ),
        ' ',
        DAYOFMONTH(datum),
        ' ',
        ELT(MONTH(datum),
               'januari', 'februari', 'maart', 'april', 'mei', 'juni', 'juli', 'augustus', 'september', 'oktober', 'november', 'december'
        ),
        ' ',
        YEAR(datum)
    )
FROM
    tabelnaam
Daar komt dus geen letter php aan te pas.
 



Overzicht Reageren

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.