NodeJS, de toekomst en maakt het einde aan PHP tijdperk?

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Davier doe

Davier doe

18/05/2018 21:02:32
Quote Anchor link
Ik zou graag meningen van andere programmeurs/developers willen weten omtrent NodeJS vs PHP. Tegenwoordig is NodeJS flink in opkomst en begint het steeds volwassener te worden, waardoor het "waarschijnlijk" in de toekomst PHP overbodig zal maken.

Zie: https://www.emerce.nl/achtergrond/node-js-toekomst-web

Hoe denken jullie hierover?
 
PHP hulp

PHP hulp

18/05/2024 19:08:48
 
Rob Doemaarwat

Rob Doemaarwat

18/05/2018 22:01:27
Quote Anchor link
Persoonlijk kijk ik de kat nog wel even uit de boom. Alles rond NodeJS (m.n. de frameworks d'r bovenop) is (zijn) nog zo in ontwikkeling dat ik het idee heb dat alles wat je vandaag leert, morgen alweer achterhaald is.

In eerste instantie dacht ik dat zowel server als client-side dezelfde taal grote voordelen zou hebben, maar in de praktijk zie ik dat nog wel tegenvallen. Server-side doe je toch wel andere dingen dan client-side. Zelfs validaties (toch het deel met de meeste overlap) zijn server-side vaak uitgebreider dan client-side (lookup controle vs syntax controle).

En dan is er meestal (in mijn geval) toch de database waar je op moet wachten. Dat doet NodeJS dan wel heel efficient via een callback enzo, maar PHP kan ook gewoon meerdere threads aan, dus dat werkt ook prima. En sta je dus uiteindelijk toch gewoon op die data te wachten.

Ook al die andere "snufjes" zoals web-sockets gaan "prima" via PHP (het zit er niet native in, maar het is inmiddels wel "uitgehakt"; bijvoorbeeld Ratchet, gewoon via Composer, en meer dan genoeg documentatie).
 



Overzicht Reageren

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.