Woord gezocht

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Top Low-Code Developer Gezocht!

Bedrijfsomschrijving Unieke Kansen, Uitstekende Arbeidsvoorwaarden & Inspirerend Team Wij zijn een toonaangevende, internationale organisatie die de toekomst van technologie vormgeeft door het creëren van innovatieve en baanbrekende oplossingen. Ons succes is gebaseerd op een hecht en gepassioneerd team van professionals die altijd streven naar het overtreffen van verwachtingen. Als jij deel wilt uitmaken van een dynamische, vooruitstrevende en inspirerende werkomgeving, dan is dit de perfecte kans voor jou! Functieomschrijving Als Low-Code Developer ben je een cruciaal onderdeel van ons team. Je werkt samen met collega's uit verschillende disciplines om geavanceerde applicaties te ontwikkelen en te optimaliseren met behulp van Low-code

Bekijk vacature »

Pagina: 1 2 volgende »

Ozzie PHP

Ozzie PHP

17/06/2018 01:16:12
Quote Anchor link
Hallo allemaal,

Deze vraag heeft niks met programmeren te maken.

Ik zoek een ander woord voor 'Dagelijks leven'.

Ik sla mijn foto's op in mappen. De normale foto's van alledag sla ik op in een map 'Dagelijks leven'. Voor foto's die over een bepaald onderwerp gaan, maak ik een aparte map aan. Bijvoorbeeld 'Kerstmis met familie' of 'Vakantie Spanje'.

Nu zoek ik dus een ander woord voor die map 'Dagelijks leven'. Ik wil graag één woord dat de lading dekt. Ik had al gedacht aan 'Diversen', maar dat vind ik te algemeen. Ik had ook nog zitten denken aan 'Routine' of 'Sleur' maar dat dekt de lading niet echt en klinkt bovendien te negatief.

Wat ik dus zoek is één woord dat qua betekenis ongeveer overeenkomt met 'Dagelijks leven'.

Iemand een idee?
 
PHP hulp

PHP hulp

19/05/2024 02:59:05
 
- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

17/06/2018 01:21:43
Quote Anchor link
Wat is er mis met 'Dagelijks leven', vind je?
Als het puur voor je eigen is, maakt het toch net uit hoe je het noemt? Het gaat er om dat je zelf maar snapt wat erin zit ;-)
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

17/06/2018 01:29:20
Quote Anchor link
Nou, er is niet echt iets mis mee ... maar ik wil het korter, liever 1 woord. Dat vind ik wat 'strakker'. Het is dus niet fout of zo, maar ik vraag me af er niet 1 woord bestaat dat de lading dekt.
 
Bart V B

Bart V B

17/06/2018 08:54:51
Quote Anchor link
:) moet het perse een woord zijn?
Ik gebruik vaak iets van PRZ. (Prul Rommel en Zooi.)
 
Rob Doemaarwat

Rob Doemaarwat

17/06/2018 09:00:10
Quote Anchor link
"Algemeen", of is dat ook te algemeen ;-) ?

Ga je alle foto's in die ene map gooien, of maak je nog een onderverdeling op datum oid? Zelf doe ik het net andersom: "yyyy/mm/dd omschrijving", dus als ik echt geen omschrijving kan verzinnen dan kan ik 'm gewoon weglaten (maar dat is maar zelden - zoekt ook minder makkelijk als je ze toch een keer terug wilt vinden).
 
Bart V B

Bart V B

17/06/2018 09:21:24
Quote Anchor link
Even zonder gein..

Mijn foto's het ik onderverdeeld in diversen mappen.
[IMPORT]
[naam klant]
[jaar]
[datum]

Mijn bewerkte foto's zo ook:
[EXPORT]
[naam klant]
[jaar]
[datum]

Reden dat ik dit zo doe is meer een praktische overweging.
Ik heb uitgevonden dat als je alleen (veel mappen) met naam of datum gebruikt, dus een lange rij met mappen onder elkaar dan heb je te weinig ruimte om je mappen te zien in lichtroom om ze te importeren.
 
Ward van der Put
Moderator

Ward van der Put

17/06/2018 11:41:44
Quote Anchor link
Ozzie PHP op 17/06/2018 01:16:12:
De normale foto's van alledag sla ik op in een map 'Dagelijks leven'.


Alledag dus. Of alledaags.
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

17/06/2018 16:28:40
Quote Anchor link
Dank voor de reacties.

@Ward

Daar had ik ook aan gedacht. Ik zoek echter bij voorkeur een zelfstandig naamwoord (sorry dat was ik vergeten erbij te vermelden, my wrong). Mocht je nog een suggestie hebben hoor ik het graag, en anders is Alledaags wellicht de beste optie. Vreemd eigenlijk dat er niet 1 woord is voor het alledaagse leven. Ja, misschien 'Sleur' maar dat klinkt nogal negatief.
 
Paul Ulje

Paul Ulje

17/06/2018 20:33:47
Quote Anchor link
Leuke vraag!

Routine, zn. : alledaagse activiteiten, Ik vind dat niet negatief klinken. Maar ja, wel van Franse stam.
Gewijzigd op 17/06/2018 20:39:53 door Paul Ulje
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

18/06/2018 00:11:11
Quote Anchor link
@Paul

Dank voor je reactie. Dat het van Franse stam is vind ik niet erg. Maar bij Routine denk ik zelf niet direct aan het 'dagelijks leven'.

Bij routine denk ik meer aan een vaardigheid waarin je routine krijgt. Maar ik zie mijn leven niet echt als routine. Het is toch raar dat er niet 1 woord is voor het dagelijkse leven wat we leven? :-s
 
Thomas van den Heuvel

Thomas van den Heuvel

18/06/2018 14:11:47
Quote Anchor link
Misschien moet je dan maar concluderen dat het niet te vangen valt met één woord.

Vooral als je zodanige eisen stelt dat je oplossingsverzameling per definitie leeg is :].

Veel synomiemen die ik heb gezien duiden op een soort van patroon of een frequentie waarmee de gebeurtenissen plaatsvinden, maar de foto's die hier betrekking op zouden moeten hebben vinden waarschijnlijk niet per sé letterlijk elke dag of met een vaste regelmaat plaats maar zijn misschien meer "uit het leven gegrepen" ofzo.

Het is lastig om zo'n sentiment te vangen in één woord (te meer omdat we ook niet echt een nauwkeurigere richting kunnen kiezen waar de foto's over zouden gaan, die is daar op dit moment te algemeen voor, of beter gezegd gewoon onbekend).

Misschien moeten de condities om zoiets te omschrijven dan wat versoepeld worden. Vooral als deze categorie een soort van "restrubriek" omvat waar foto's terechtkomen die niet in een specifiekere categorie ondergebracht konden worden. Misschien zou je die zoekrichting wat verder kunnen verkennen: waar een foto niet onder valt.

Of je zult de grens over moeten gaan en deze klanken dan in een geschreven vorm omzetten (waarbij het dan wel één woord is).
Gewijzigd op 18/06/2018 14:15:46 door Thomas van den Heuvel
 
Ward van der Put
Moderator

Ward van der Put

18/06/2018 18:04:07
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

18/06/2018 20:54:41
Quote Anchor link
Wederom dank ... pfff het is blijkbaar dus moeilijker dan ik dacht.

Stel je voor, ik maak een trip naar Amsterdam. De foto's komen dan in een map Amsterdam. Stel ik ga op vakantie naar Spanje. De foto's komen in een map Spanje. Stel ik ga een dag naar de dierentuin, de map wordt dan Dierentuin. Het gaat hier echt om duidelijke onderwerpen. Echter, simpele alledaagse dingen, wil ik dus in een map X zetten. Een toevallige foto van een vogel op m'n balkon, een zelfgemaakt baksel, een koe in de wei ... kortom, random dingen uit het dagelijkse leven. Dingen die je meemaakt, maar die te klein zijn om er een onderwerp (zoals bijv. een vakantie of weekendje weg) van te maken.

Pfff, ik denk dat zo'n woord in het Nederlands niet bestaat. Maar goed ... wie weet verrast iemand me nog met iets geniaals.
 
Ben van Velzen

Ben van Velzen

18/06/2018 21:55:53
Quote Anchor link
Is het dan niet makkelijker om gewoon een woord als "Diversen" te gebruiken?
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

18/06/2018 22:05:38
Quote Anchor link
@Ben

Ja, ergens wel ... ik snap goed wat je bedoelt, maar dat klinkt weer zo enorm algemeen. In het rijtje 'diversen', 'algemeen', 'allerlei'. Ik vind het wel leuk als het aangeeft dat het om de dagelijkse dingen gaat ... maar jee ... ik weet er geen fatsoenlijk woord voor.
 
Thomas van den Heuvel

Thomas van den Heuvel

19/06/2018 00:05:43
Quote Anchor link
futiliteiten
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

19/06/2018 00:06:25
Quote Anchor link
@Thomas

Hahahahaaa ...
 
Thomas van den Heuvel

Thomas van den Heuvel

19/06/2018 00:23:19
Quote Anchor link
?
Dit was een serieus voorstel.

Woorden hebben soms meerdere betekenissen, you know.
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

19/06/2018 00:50:23
Quote Anchor link
Oh sorry ... ik dacht dat je een geintje maakte.

Maar nee, futiliteiten vind ik wat te negatief klinken. Een voorbeeld, in de betreffende map zou een foto van een familielid, kennis of vriend(in) terecht kunnen komen waar ik op bezoek was. Om dat dan een futiliteit te noemen vind ik niet echt passend.

Nee, het moet meer de uitstraling hebben van het leven van alle dag ... de normale zaken in het leven ... de dingen van alle dag. Even hardop denkend ... een raar woord, maar zoiets als 'normaliteiten', de gebruikelijke dingen die je in het leven meemaakt. Ik dacht dat dat op z'n Engels 'casualties' was, maar ik zie nu dat dat 'doden en gewonden' betekent. Nou, m'n Engels is ook niet meer wat het geweest is, haha.
 
Paul Ulje

Paul Ulje

19/06/2018 15:03:05
Quote Anchor link
@Ozzie

"Hij zeide … dat hij liever zweeg, dan zijne woorden te zien omklemd door de onteerende kluisters der alledaagsheid" (Multatuli)

De 1-woordige aanduidingingen zijn er wel. Bijvoorbeeld: "alledaagsheid". Maar "alledag" is zoveel mooier als opschrift van je mapje. Anders wordt het zo uhh.. "gewoon". :-)

Overigens vind ik het zoeken naar korte betekenisvolle woorden toch wel een hoofdtaak van de programmeur. Dus jouw vraag heeft wel wat...
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

19/06/2018 20:53:36
Quote Anchor link
@Paul

Alledaagsheid ... best nice. Jammer dat het zo'n godsgruwelijk lang woord is, haha. Maar het komt wel dichtbij datgene wat ik zoek. Dus zeker niet slecht! Nog meer van dit soort ingevingen wellicht?
 

Pagina: 1 2 volgende »



Overzicht Reageren

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.