AJAX

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Software Developer C# / ASP .Net

Functie omschrijving Ben jij een software ontwikkelaar die bekend is met termen ASP .NET, C# en SQL? Lees dan snel verder! Voor een bedrijf binnen de agrarische sector zijn wij namelijk op zoek naar een zelfstandige, enthousiaste en proactieve Software Developer die open staat voor een afwisselende functie met veel uitdaging. Binnen deze organisatie ben jij als Software Developer samen met één andere collega verantwoordelijk voor de ontwikkeling en modificatie van het support en controle programma dat binnen dit bedrijf gebruikt wordt. Hierbij draag jij bij aan de vertaling van klantwensen naar effectieve softwareoplossingen. Daarnaast ben je verantwoordelijk voor: Schatten

Bekijk vacature »

Lasrobotprogrammeur/operator

Heb je interesse in trekkers en beschik je overvlijmscherpse precisie? Solliciteer dan op deze vacature! Als Lasoperator ben je vooral bezig met het maken van nieuwe lasrobotprogramma’s en het optimaliseren van bestaande programma’s, zowel online als offline (incl. het bedienen van de Lasrobots). Daarnaast draag je bij aan een optimaal rendement van de las robots. Verder heb je de volgende werkzaamheden: Het meewerken als operator c.q. Robotlassen niveau 2 (van complexe samenstellingen/halffabricaten), het om- en instellen van de diverse stations van lasmallen (productdragers), het afwerken van laswerk (verwijderen lasspetters en oxiden), het bewaken van de machineplanning (op bewerkingen) incl. de

Bekijk vacature »

Traineeship Full Stack Java developer

Dit ga je doen Start jij op 7 augustus bij de Experis Academy dan kickstart jij jouw IT-carrière! We leiden je op tot een gewilde Full Stack Java Developer met alle kennis en vaardigheden die nodig zijn om de arbeidsmarkt te betreden. Wat kun je verwachten, hoe zit een dag in het leven van een Trainee eruit? Periode 1 Als Full Stack Java Developer Trainee volg je vanuit huis een op maat gemaakte onlinetraining die in het Engels wordt gegeven. De tijd die je kwijt bent aan het volgen van de training kun je vergelijken met een fulltime werkweek. In

Bekijk vacature »

PHP developer (Symfony, Doctrine)

Functie Als PHP developer wordt er een hoge mate van zelfstandigheid verwacht, maar ook dat je goed opereert in een team waar kennis wordt gedeeld en dingen als codereviews erg veel voorkomen. Kwaliteit staat voorop, mede hierom werken ze bijvoorbeeld zonder echte deadlines in hun sprints. De SaaS-applicatie wordt volledig ontwikkeld in PHP en Symfony. De module bestaat uit een stuk informatie verrijking en intelligentie wat resulteert in een medische check. De logica wordt daarom in de code geïntrigeerd. Je bent onder andere bezig met complexe databases waar meer dan 80.000 medicijnen op verschillende niveaus in staan, die maandelijks worden

Bekijk vacature »

Applicatie ontwikkelaar

Functie omschrijving Zelfstandige applicatie ontwikkelaar gezocht voor familiair bedrijf in omgeving Barendrecht! Ben jij op zoek naar een nieuwe uitdaging en zoek jij een informele werkgever waar je zelfstandig kunt werken binnen een leuk IT team, lees dan snel verder want wie weet zijn wij op zoek naar jou! Binnen deze rol houdt jij je met het volgende bezig: Onderhouden en ontwikkelen van de IT systemen; Opzetten van Azure Cloud systemen, denk aan interfaces, hardware op de Cloud, webportalen of BI functies; Werken aan scripts binnen verschillende software applicaties, denk aan ERP en CAD; Ontwikkelen en implementeren van MS PowerApps

Bekijk vacature »

Back End Developer

Als Back End developer bij KUBUS houd je je bezig met het ontwikkelen van de (web)applicatie en services van BIMcollab. Je hebt een focus op de back end van onze software, daarvoor werken wij hoofdzakelijk met C# en .NET. Wij hanteren een full-stack benadering, wat betekent dat je naast de back-end ook meehelpt bij andere onderdelen van de code. Als softwarebedrijf bevindt KUBUS zich in een unieke positie. We bouwen aan onze eigen producten die wereldwijd door tienduizenden gebruikers worden gebruikt. Ons bedrijf heeft precies de juiste grootte: groot genoeg om echt impact te maken in de markt, maar klein

Bekijk vacature »

C# .NET developer voor innovatieve applicaties gez

Bedrijfsomschrijving Deze werkgever houdt zich al ruim 20 jaar bezig met het ontwikkelen van innovatieve software en dat willen ze graag nog lang doorzetten. En dat merk je ook als je als .NET developer hier aan de slag gaat. De applicaties worden continu doorontwikkeld met altijd als uitgangspunt dat zowel de kwaliteit als het gebruikersgemak van hoog niveau is. Het bedrijf telt inmiddels ruim 25 medewerkers waarvan meer dan de helft op de development afdeling werken. Meer weten over deze werkgever? Mail naar [email protected] of bel 0657578548 Functieomschrijving Je komt te werken in een Scrum team met andere .NET developers

Bekijk vacature »

Applicatie ontwikkelaar

Functie omschrijving Zelfstandige applicatie ontwikkelaar gezocht voor familiair bedrijf in omgeving Capelle ad Ijssel Ben jij op zoek naar een nieuwe uitdaging en zoek jij een informele werkgever waar je zelfstandig kunt werken binnen een leuk IT team, lees dan snel verder want wie weet zijn wij op zoek naar jou! Een deel van jouw werkzaamheden: Onderhouden en ontwikkelen van de IT systemen; Opzetten van Azure Cloud systemen, denk aan interfaces, hardware op de Cloud, webportalen of BI functies; Werken aan scripts binnen verschillende software applicaties, denk aan ERP en CAD; Ontwikkelen en implementeren van MS PowerApps en Power BI.

Bekijk vacature »

Front-end developer (medior/senior)

Functie Het team bestaat uit een architect, fullstack developers, app developers, de product owner en projectmanager. Eenieder draagt vanuit zijn discipline bij aan een complete oplossing voor de klant. Uiteraard zul je hierin nauw samenwerken met je collega’s. Jij wordt verantwoordelijk voor de front-end implementatie en fungeert als lead op dit gebied binnen het team. Je kunt helder formuleren, ideeën uitdragen en overbrengen aan je collega’s. Qua technische stack is het vooral van belang dat je ervaren bent met Angular, HTML5, CSS en TypeScript. Verder is ervaring in NgRx, Bootstrap, BEM en Cypress een pré, evenals affiniteit met UX/UI Design!

Bekijk vacature »

Senior PHP developer

Functie Jouw werkzaamheden zullen grotendeels bestaan uit het in teamverband ontwerpen, vernieuwen en door ontwikkelen van het systeem. Het is echt back-end werk (bijvoorbeeld het doorontwikkelen van een API) en dit moet je dan ook liggen. Ze zijn niet persee gebonden aan talen of tools maar gebruiken graag de technieken die het beste aansluiten op de gegeven oplossing. Voor nieuwe (versies van) componenten maken ze veelal gebruik van Go(lang). Bij aanpassingen aan bestaande onderdelen gebeurt dit in PHP en C++. Het team is heel divers, er hangt een relaxte sfeer en ze organiseren regelmatig leuke music nights, game nights e.d.

Bekijk vacature »

PHP Developer

Functieomschrijving Vanuit het hoofdkantoor in omgeving Roosendaal, ontwikkel je als PHP Developer niet alleen webapplicaties, maar ben je verder ook gefocust op het continu inspelen op nieuwe trends en ontwikkelingen m.b.t software development. Naast het bouwen van webapplicaties, ontwikkelen zij ook webshops en websites voor gave opdrachtgevers! Wat ga je doen? Het schrijven van schone en efficiënte codes volgens het Symfony framework; Het ontwerpen en implementeren van webapplicaties met het Symfony-framework; Onderhouden en updaten van bestaande applicaties die zijn gebouwd met het Symfony framework; Het testen van ontwikkelde applicaties om te zorgen dat ze goed functioneren en voldoen aan de

Bekijk vacature »

Back end Node.js developer

Functie Het ontwikkelteam bestaat momenteel uit 5 (back-end) Developers, 2 systeembeheerders, 1 DevOps engineer, 1 Tech Lead en 2 Scrum Masters. Samen wordt er doorontwikkeld aan twee SaaS-platformen die in een hoog tempo doorontwikkeld moeten worden. Omdat innovatie een belangrijk speerpunt binnen de organisatie is, wordt er ook continu naar snellere en slimmere oplossingen te bedenken en realiseren. Als Back-end Developer hou jij je dagelijks bezig met vraagstukken zoals: API-development, high volume datastromen, het ontwikkelen van Bots aan de hand van A.I. Daarnaast denk en werk jij mee aan de onlineapplicaties voor klanten. Er wordt zelfstandig en in teamverband gewerkt

Bekijk vacature »

Airport Developer / System engineer

De functie Als onze nieuwe Airport Developer / System Engineer is je doel om uit nieuwbouw- en onderhoudsprojecten maximale waarde te creëren voor Schiphol Group en haar stakeholders. Vanuit je visie en expertise, maar ook (technologische) ontwikkelingen, wetgeving en beleid vertaal je klantwensen naar een gedegen programma van eisen. In de planontwikkelingsfase werk je nauw samen met Plan Ontwikkelaars om je kennis in te brengen ten behoeve van de kwaliteit van het investeringsvoorstel. Je overlegt met diverse partijen, stelt de vraag achter de vraag en verbindt zo de belangen van de luchthaven, proceseigenaar en asseteigenaar om tot een gedragen ontwikkelopgave

Bekijk vacature »

Full stack ontwikkelaar Laravel, Vue.js

Functie Als ontwikkelaar binnen deze organisatie hou jij je voornamelijk met lopende projecten voor de verschillende klanten. Zo bouw je de ene dag aan prijsschifting systemen en de andere dag onderzoek je crawlers en stel je ze zo in dat de data goed binnen komt binnen het systeem. Daarnaast bouw je mee aan dashboards en ben je dus constant bezig met het verbeteren van het platform. Er is een vaste werkwijze, zo werken ze met Trello kaarten en onderverdelen ze deze aan het begin van iedere week onder de developers. Dit wordt door de lead developer gedaan, maar in samenspraak

Bekijk vacature »

PHP Developer

As a PHP Developer at Coolblue, you ensure that our webshops work as optimal as possible. How do I become a PHP Developer at Coolblue? As a PHP Developer you work together with other development teams to make our webshop work as optimal as possible and to make our customers happy. Although you are a PHP Developer, you are not averse to a little TypeScript or other technologies that might be used. Would you also like to become a PHP Developer at Coolblue? Read below if the job suits you. You enjoy doing this Writing vanilla PHP code. Working with

Bekijk vacature »
Martijn Wieringa

Martijn Wieringa

05/02/2009 13:23:00
Quote Anchor link
Beste webapplicatie-ontwikkelaars,

Ik heb me de laatste tijd verder verdiept in AJAX om optimaal te benutten binnen de ontwikkeling van applicaties.

Nu was mijn vraag wat jullie mening is bij het gebruik van AJAX, en hoe jullie dit in de praktijk toepassen. Hierbij maak ik me met name zorgen over beveiliging vs. flexibiliteit.

Enkele zaken waarvoor ik AJAX wil gaan inzetten:

Valideren van een formulierveld
- Zo wil ik bij een bezoeker die zich wil registreren in de DB kunnen kijken of de gebruikersnaam/emailadres al in gebruik is.

Invullen/aanvullen van formuliervelden
- Adres opzoeken bij postcode, zoekbox aanvullen, etc.

Laden van HTML
- Opvragen van een complete HTML pagina, voor een inline-popups (zoals iBox).
- Opvragen van een blok HTML code om de inhoud van bepaalde elementen te veranderen (banner/nieuwsitem op homepage, chat venster waarmee klant met websitebeheerder kan chatten, etc).

Database handelingen
- Opvragen, updaten en toevoegen van records in de database. Bijvoorbeeld de volgorde van items automatisch opslaan nadat deze d.m.v. drag/drop zijn verschoven.
 
PHP hulp

PHP hulp

09/05/2024 03:47:03
 
Martijn Wieringa

Martijn Wieringa

06/02/2009 17:49:00
Quote Anchor link
*bump*
 
Jesper Diovo

Jesper Diovo

06/02/2009 17:54:00
Quote Anchor link
AJAX vind ik echt heel handig. Je kunt er alle kanten mee op en je website wordt daarmee nog dynamischer.

De beveiligingen laat ik over aan het PHP bestand dat wordt aangeroepen door AJAX. Als je vooraf gaat controleren, heeft dat geen zin; de gebruiker kan namelijk zo terugzoeken welke gegevens mee verzonden worden naar welk bestand. Het liefst maak ik ook gebruik van de method "POST", omdat dat nog wat extra moeite vergt van een gebruiker om daadwerkelijk het bestand juist aan te kunnen roepen. Als het PHP bestand er dan ook nog voor zorgt dat de mee gestuurde variabelen op juistheid gecontroleerd worden is het volgens mij best veilig.
 
Martijn Wieringa

Martijn Wieringa

06/02/2009 18:14:00
Quote Anchor link
Met behulp van een HASH code zou ik kunnen valideren of ontvangen data in POST of GET geldig is, maar deze hashcode moet dan via javascript worden gegenereerd.. en dus uiteindelijk door iedereen te kopieren.

Ik neem aan dat ik bij een AJAX request de PHPSESSID gewoon kan meegeven?! Dus ik zou al kunnen forceren dat een gebruiker ingelogd moet zijn om bepaalde pagina's te kunnen aanroepen.

Maar hoe zorg ik er nu voor dat de achterliggende PHP pagina flexibel is, en de AJAX-aanroep toch beveiligd

Zo maar ff wat 'brainstormen':
Ik stel me zo voor dat ik vanuit mijn pagina een UPDATE query zou willen kunnen uitvoeren. Deze stuurt dan bijv. een QUERY-string als parameter mee naar de PHP-pagina.

Nu wil ik voorkomen dat 'hackers' ineens tal van wijzigingen gaan aanbrengen in deze query.. dus moet deze verder beveiligd worden.. wat is daarvoor een goede aanpak.

Wat ook zou kunnen is een database tabel maken die tal van queries bevat.
AJAX roept dan het PHP script op met een query-ID die aangeeft welke query moet worden uitgevoerd. Probleem daar is echter hoe parameters in de query's kunnen worden toegevoegd...
 
Kumkwat Trender

Kumkwat Trender

06/02/2009 18:28:00
Quote Anchor link
er zijn veel manieren om je pagina te beveiligen

je kan het zo doen
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
7
<?php
if(isset($_SERVER['HTTP_X_USERAGENT']) && $_SERVER['HTTP_X_USERAGENT'] == 'MijnAjaxApplicatie') {
    //een ajax-klant
} else {
    //een saaie browser die een saaie standaard aanroep doet.
}
?>


of zo:

var hash = hex_md5(userid + status + 'MaHashSalt!');

en dan als je de pagina aanvraagt krijg je de volgende hash
index.php?user=17603&status=doing+well&hash=96706c5aa49bda800e9b8b0858485ac6

met de volgende php code:
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
<?php
$user
= $_GET['user'];
$status = urldecode($_GET['status']);
$hash = urldecode($_GET['hash']);
 
if ($hash == md5($user . $status . 'MaHashSalt!')) {
  //this is a valid request!
  //insert into database

}
else {
  //this is not a valid request
  //do nothing!

}
?>


etc.etc.
er zijn heel veel mogelijkheden om het veilig te maken

maar wat jij zegt
"Nu wil ik voorkomen dat 'hackers' ineens tal van wijzigingen gaan aanbrengen in deze query.. dus moet deze verder beveiligd worden.. wat is daarvoor een goede aanpak."

kun je makkelijk tegen gaan door dat je in beschikking bent om sessions te gebruiken, hashes enz.
is wel te doen..
 
Martijn Wieringa

Martijn Wieringa

06/02/2009 18:37:00
Quote Anchor link
Allereerst bedankt voor je reactie! Ik ben het echter niet met je eens wat betreft het gemak van beveiligen..

Mijns inziens is de 'HTTP_X_USERAGENT' beslist niet te vertrouwen.. in o.a. Opera kun je deze variabele in je browser zelf instellen. Zeker omdat je die setting zelf in je javascript SET, kan de 'hacker' deze waarde eenvoudig kopiëren, en overnemen in zijn browser.

Daarnaast moet de hash worden berekend via javascript, vlak voordat de gewenste URL door AJAX wordt opgeroepen. Dit betekend dat de 'secret hash key' in je javascript moet staan.. oftewel gewoon uit te lezen is via het bekijken van de broncode..
 
Kumkwat Trender

Kumkwat Trender

06/02/2009 19:09:00
Quote Anchor link
Hmm, volgens mij bestaat er ook niet echt een "Veilige" manier ervoor.
ik denk meer dat je meer tijd moet besteden om met php te controlleren dan met ajax de gegevens veilig te sturen.

trouwens misschien wel handig:
http://www.ebrueggeman.com/blog/tag/forged-ajax-request/

maar ik zie het als een formulier. Als je een formulier verzend heb je ook namelijk een name tag en een value.
dit controlleer je natuurlijk door je php pagina. wanneer het goed is voeg je het toe in je database.

met ajax is het ook zo.
je krijgt door middel van get request een value die je moet controlleren en een actie moet voeren..
nja suc6 ermee ;)
Gewijzigd op 01/01/1970 01:00:00 door Kumkwat Trender
 
Jelmer -

Jelmer -

06/02/2009 20:29:00
Quote Anchor link
Wat wil je precies beveiligen? Cookies worden gewoon meegestuurd bij AJAX requests, dus je kan gewoon gebruik maken van $_SESSION, en de beveiliging is inweze vrijwel gelijk aan die van normale pagina's volgens mij.
 
Lode

Lode

06/02/2009 23:25:00
Quote Anchor link
controlleer de url wellicht in ajax om cross source request forgery CSRF tegen te gaan. Verder zou ik zeggen doe zoveel mogenlijk in de backend. wat niet weet wat niet deert...
 
Martijn Wieringa

Martijn Wieringa

07/02/2009 08:46:00
Quote Anchor link
Ik vind het een zeer goed en logisch klinkend argument om een AJAX request gelijk aan een formulier te behandelen.

Nadeel is echter dat je per formulier een 'uniek' afhandel-script moet ontwikkelen die input en rechten valideert. Ik hoopte een oplossing te vinden waarmee ik de afhandeling veel flexibeler kan oplossen, maar miss. is dat er gewoon weg niet :(
 
Midas

Midas

07/02/2009 09:43:00
Quote Anchor link
Ik weet niet of je moet zeggen dat het slecht is om voor elk formulier een aparte afhandeling hebt. Dat strookt volgens mij toch wel met het MVC pattern, en vergroot dus de uitbreidbaarheid.
 
Martijn Wieringa

Martijn Wieringa

10/02/2009 14:51:00
Quote Anchor link
Voor een formulier moet je vaak unieke code schrijven om een goede afhandeling en beveiliging te garanderen. Ik hoop echter via enkele standaard oplossingen tal van AJAX-requests te kunnen afhandelen.
 



Overzicht Reageren

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.