Random nummer zonder herhaling

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Java Developer

Java/Kotlin Developer Ben jij een ervaren Java/Kotlin developer met een passie voor het automatiseren van bedrijfsprocessen? Wil je graag deelnemen aan uitdagende projecten bij aansprekende klanten? En ben je op zoek naar een professioneel, ambitieus en dynamisch bedrijf om je carrière verder te ontwikkelen? Kom dan ons team bij Ritense in Amsterdam versterken! Zo ziet de functie eruit: Als Java/Kotlin developer bij Ritense ben je verantwoordelijk voor de ontwikkeling en implementatie van applicaties die bedrijfsprocessen automatiseren, zodat onze klanten slimmer, efficiënter en klantgerichter kunnen werken. Als developer ben je in de lead en zorg je voor de correcte oplevering van

Bekijk vacature »

Hands-on Solution Architect / Software Architect (

TenneT is hard groeiend om de onze ambities waar te kunnen maken. Zo nemen wij een leidende rol in het aanjagen van de energietransitie. Het werven van nieuw talent speelt daarin een cruciale rol. Wij zijn op zoek naar een gedreven Solution Architect / Software Architect op onze locatie Arnhem die hieraan wil bijdragen en misschien ben jij dat wel? Jouw bijdrage aan TenneT Je werkt samen met gedreven DevOps teams, bestaande uit frontend, backend en middleware developers, testers, UX-designers. Samen met de teams ben je continu op zoek naar de beste oplossingen voor onze klanten. Als Solution Architect onderzoek

Bekijk vacature »

Junior Software Developer C# Verhuursector Verhuur

Samengevat: Wij ontwikkelen en leveren softwaresystemen voor de logistieke sector en de verhuursector. Ben jij geschikt als Junior Software Developer? Heb je ervaring met Delphi? Vaste baan: C# Software Developer Logistiek HBO €2.500 - €3.900 Deze werkgever is een software ontwikkelaar, gericht op software voor de logistieke sector. Deze werkgever heeft eigen producten ontwikkelen en leveren ook maatwerk. Ons bedrijf kent een boeiende en inspirerende werkomgeving met een open cultuur en mogelijkheden voor je verdere ontwikkeling. Bij bij hun werk je aan onze eigen bedrijfsapplicaties. Je ontwikkelt met ons de meest nieuwe software. Wij blinken uit als het gaat om

Bekijk vacature »

Backend Developer Integraties API HBO REST

Samengevat: Deze werkgever is een IT-consultancy. Wil jij werken als Backend Developer Integraties? Heb jij kennis van gangbare berichtformaten? Vaste baan: Backend Developer Integraties API HBO €3.100 - €4.400 Zij bieden innovatieve oplossingen die bedrijven efficiënter en wendbaarder maken, waardoor onze klanten zich net zo snel kunnen ontwikkelen als de business van hen vraagt. Bij bij hun werk je aan onze eigen bedrijfsapplicaties. Je ontwikkelt met ons de meest nieuwe software. Wij blinken uit als het gaat om de inzet van technologie. Deze werkgever staat open voor elke nieuwe trend. Onze systemen zijn groot en ingewikkeld. Hou jij van diepgang

Bekijk vacature »

Medior/senior Python developer

Functie Bedrijven komen bij deze organisatie om technische vraagstukken op te lossen en hierin ook tot oplossingen te komen waar ze zelf misschien niet aan gedacht hadden. Jij gaat vanuit je ervaring dus niet alleen hands-on aan de slag met het ontwikkelen, maar zult ook zeker adviseren en proactief meedenken met de klant. Er zijn meerdere lange en/of korte projecten en het type klanten is heel uiteenlopend. Zo kun je terecht komen in een multidisciplinair scrumteam waarin je als Python developer meewerkt, of juist voor een kleiner (Greenfield) project aan de slag gaan waarin je veel breder bezig bent. Door

Bekijk vacature »

Software Ontwikkelaar PHP

Functie omschrijving Full Stack Software Ontwikkelaar gezocht! Voor een bedrijf in de regio van Ermelo zijn wij op zoek naar een Software Ontwikkelaar die gaat bijdragen aan het door ontwikkelen, onderhouden en optimaliseren van SaaS applicatie van dit bedrijf. Hierbij ga jij voor- en samenwerken met de klanten van de organisatie, het is hierbij dus van groot belang dat je communicatief vaardig bent en dat je beschikt over beheersing van zowel de Nederlandse als Engelse taal. Bedrijfsprofiel Waar ga je werken? Altijd al in een echt familiebedrijf willen werken? Dan is dit je kans! Het bedrijf waar je komt te

Bekijk vacature »

.NET Developer Azure

Dit ga je doen Het ontwerpen en bouwen van diverse applicaties (C#, ASP.NET, MVC); Het ontwikkelen van Webservices (WCF); Het meewerken aan de transitie naar Azure; Het samenwerken met collega's binnen een Scrumteam en meedenken over de User Stories; Het bouwen van unittesten; Meedenken over nieuwe tooling, ontwikkelingen en technologieën in de markt. Hier ga je werken Je komt te werken bij een organisatie die verantwoordelijk is voor de ontwikkeling van verschillende portalen. Deze portalen worden gebruikt door diverse partijen en jouw taak is om ervoor te zorgen dat deze optimaal functioneren. Je wordt onderdeel van een Scrumteam en werkt

Bekijk vacature »

C# ontwikkelaar

Functie omschrijving Werk jij graag met C# en het .NET framework in een leuk familiebedrijf? Lees dan snel verder! Jouw takenpakket hierbij is: Je gaat maatwerk software ontwikkelen en softwareoplossingen creëren. Je gaat werken in een Microsoft omgeving (ASP.NET) en gebruikt daarnaast C# en MVC. Samen met het huidige IT team binnen deze organisatie verwerk je de wensen van de klant tot een (eind)product. Daarnaast optimaliseer je de bestaande software. Bedrijfsprofiel Deze organisatie is gevestigd in de omgeving van Best en is een echt familiebedrijf. Je komt te werken in een klein team van developers, die zich voornamelijk bezighouden met

Bekijk vacature »

Java Developer

Dit ga je doen Het ontwikkelen van nieuwe software; Het ombouwen van de bestaande software; Zowel back- als front-end software ontwikkelen; Het testen; Het implementeren van de volledig geteste software; Het verzorgen van nazorg en het oplossen van bugs; Het opstellen en bijhouden van procesdocumentatie; Je draagt bij aan het agile/scrum processen van het team. Hier ga je werken Ongetwijfeld heb je een of meerdere producten van deze organisatie in huis. Het proces erachter, daar ben je ongetwijfeld minder bekend mee. Deze opdracht geeft je de kans meer over dit proces te weten te komen en een mooie bijdrage te

Bekijk vacature »

E-Identity Developer met Projectleider Kwaliteiten

Functieomschrijving Voor de kamer van koophandel zijn we op zoek naar een E-Identity developer met projectleider kwaliteiten. Voor deze opdracht zoekt KVK een Informatieanalist met Technisch Projectleider en ICT developer kwaliteiten, met kennis van E-identity. We zoeken in de breedte en niet specifiek in de diepte qua skillset. Een Junior Projectmanager, een Junior Informatieanalist, een Junior Developer (full stack), een Junior Designer en een Junior ICT architect ineen, met een sterk gevoel van stakeholder management en planning vaardigheden. Door de internationale setting, én de realisatie van ontsluiting van en naar basisregisters toe zijn wij op zoek naar enige ervaring binnen

Bekijk vacature »

Digital Agency is looking for PHP developers!

Functie The team currently has 20 colleagues, consisting of developers (front and backend) and the operations team, which also includes management and two scrum masters. They are looking for a PHP developer who is able to work independently. You will work in one of the three scrum teams and start working on a project for the customer. The interesting thing about this is that you do have variety in terms of work, but at the same time continuously work for existing customers. This also gives you the opportunity to really go into depth and develop innovative technical solutions. In terms

Bekijk vacature »

Informeel bureau zoekt Senior PHP developer

Functie Als senior PHP developer neem je het voortouw in ontwikkeltrajecten en ben je in staat werk uit te leggen aan collega’s om zo je kennis met hen te delen. Je deinst niet terug voor ingewikkelde projecten. Deze zie jij alleen maar als uit uitdaging. Je werkt doorlopend aan klantcases (en hierdoor je klant echt leert kennen), maar toch ben je afwisselend bezig. Dit alles in een vrije en ontspannen werksfeer, met een team van gelijkgestemde. Binnen de development teams werken ze met o.a. PHP, Laravel, React, Node, Elastic, Amazon AWS, JIRA, Solid, Domain-driven-design, Doctrine, Redis, docker, Kubernetes, CI, PHP

Bekijk vacature »

.NET developer

Functie Als .NET developer start jij in een development team met één Senior .NET developer en één junior .NET developer. Als team zijn jullie verantwoordelijk voor het schrijven van software voor onze toonaangevende Automatiseringssystemen. Jij gaat aan de slag met de onderhoud van de kernsoftware, ondersteund de software van derden door het gebruik van onze webservices en als team zijn jullie verantwoordelijk voor het ontwikkelen van onze backend oplossingen. Wij maken op dit moment veel gebruik van .NET met ASP.NET. Komend kwartaal gaan wij wel gedeeltelijk overstappen naar .NET Core. Verder werken wij ook met SOAP, REST, JSON, HTML5, CSS3

Bekijk vacature »

Low Code Ontwikkelaar

In het kort Als Low Code Developer werk je aan projecten bij en voor onze klanten, waarbij je voor het ontwikkelen van de oplossingen een technisch low-code platform gebruikt. Samen met het team streef je naar de beste oplossing en bepalen jullie de juiste aanpak. Je rol is divers en je bent van begin tot eind betrokken bij de ontwikkeling zowel de back-end en de front-end van de applicatie. Naast de ontwikkeling en oplevering, breng je ook advies uit aan de klant waarom bepaalde keuzes worden gemaakt. Je bent dan ook communicatief sterk en kunt je keuzes goed (inhoudelijk) onderbouwen.

Bekijk vacature »

PHP Developer

Zie jij mogelijkheden om onze tooling technisch te verbeteren en uit te bouwen? Over Jobmatix Jobmatix is een innovatieve en internationale speler op het gebied van jobmarketing. Onze jobmarketing automation tool helpt organisaties bij het aantrekken van nieuw talent door vacatures digitaal, geautomatiseerd en op een efficiënte manier te adverteren en onder de aandacht te brengen bij de doelgroep op 25+ jobboards. Volledig performance-based, waarbij organisaties betalen op basis van cost per click of cost per applicant. Maandelijks wordt onze jobmarketing automation tool al gebruikt door vele directe werkgevers, intermediairs en mediabureaus, waaronder Picnic, Rijkswaterstaat, AdverOnline, Schiphol, DPA, Teleperformance en

Bekijk vacature »
Martijn K

Martijn K

23/07/2014 10:49:54
Quote Anchor link
Beste mensen,

Het maken van een random nummer in een range lukt me wel. Het enige probleem is dat dat het niet mag worden herhaald.
Ik heb een quiz gemaakt van 20 vragen.
De vragen komen 1 voor 1 op het scherm.
Bij mijn SQL gebruik ik nu: LIMIT $variabelediesteedseenmmeerword, 1;
ik wil van $variabelediesteedseenmmeerword een $variabeledie1totenmettwintigkanzijn.
Ik wil dat de vragen in random volgorde komen maar altijd maar 1 keer. Dus ik wil steeds een ander nummer in een unieke variabele hebben in een range van 1-20.


Groet,
Martijn
Gewijzigd op 23/07/2014 10:56:00 door Martijn K
 
PHP hulp

PHP hulp

18/05/2024 13:38:57
 
TJVB tvb

TJVB tvb

23/07/2014 10:56:48
Quote Anchor link
Je kunt de vragen ophalen met een order by rand() (hiervoor moet je dan wel alle vragen in 1 keer ophalen)
Of je slaat ze op in je sessie. En sluit die uit bij het ophalen.

Dan krijg je iets als
SELECT
id,
kolom1,
kolom2,
FROM vragen
WHERE id NOT IN (5,12,19)
ORDER BY RAND()
LIMIT 1
 
Martijn K

Martijn K

23/07/2014 11:02:49
Quote Anchor link
Hoi TJVB,
Ik wil niet alle vragen in een keer ophalen maar vraag per vraag laten zien. Dus LIMIT $vraagnummer, 1
 
Erwin H

Erwin H

23/07/2014 11:03:13
Quote Anchor link
RAND() is nogal traag (hoewel dat bij 20 rijen nog niet merkbaar is).
Een vrij simpele oplossing voor dit vaak terugkomende probleem, is een array te maken met alle mogelijke waardes. Die array met array_shuffle() overhoop te gooien en vervolgens gewoon die array doorlopen en elke keer het volgende element eruit te halen. Zo is de volgorde random en krijg je nooit hetzelfde element nog een keer.

Zolang het aantal elementen aftelbaar is werkt dit prima.
Gewijzigd op 23/07/2014 11:06:25 door Erwin H
 
Martijn K

Martijn K

23/07/2014 11:08:29
Quote Anchor link
Hoi Erwin H,

Wil je een voorbeeld in PHP schrijven voor mij? Vooral " die array doorlopen en elke keer het volgende element eruit te halen." lukt me niet.

Ik doe het trouwens niet goed denk ik. Of ik maak een denkfout. Een variabele laten optellen kan goed maar als PHP bij elke vraag een nieuw random array gaat maken dan is er ook de kans op een dubbele vraag.

Groetjes,
M
Gewijzigd op 23/07/2014 11:17:15 door Martijn K
 
Erwin H

Erwin H

23/07/2014 11:17:47
Quote Anchor link
Ik was al even met een klein voorbeeldje bezig:
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
<?php
//start sessie om de info over verloop in de sessie op te kunnen slaan
session_start();

//kijk wat het element is dat nu getoond moet worden
$element = ( isset( $_SESSION['i'] ) )? $_SESSION['i']: 0;

//kijk of er al een seed is voor de random generator, zo niet dan wordt die
//aangemaakt. Dit zorgt ervoor dat je bij elke pagina request weer dezelfde
//volgorde krijgt

$rand = ( isset( $_SESSION['r'] ) )? $_SESSION['r']: rand();
srand( $rand );

//Genereer de array die de volgorde gaat bepalen
$array = range( 1, 20 );

//Gooi de array door elkaar
shuffle( $array );

//Alleen voor de test
print_r( $array );
echo '<br><br>';
echo $element.': '.$array[$element];

//Nu zou je je gegevens uit de database moeten halen, waarbij $array[$element]
//het juiste record nummer bevat

//Schrijf het huidige element en de random seed naar de sessie zodat je die bij
//de volgende kunt ophalen

$_SESSION['i'] = ++$element;
$_SESSION['r'] = $rand;
?>

Enige wat nog mist hier is wat te doen als je aan het einde bent gekomen. Dat mag je zelf uitvogelen.
Gewijzigd op 23/07/2014 11:20:06 door Erwin H
 
Martijn K

Martijn K

23/07/2014 11:21:35
Quote Anchor link
Ik ga het uitproberen!
Het werkt prima!

Ik was wat overenthousiast. Gelukkig is er een afdeling 'Beginnen met PHP' want dit is pittig voor me.

Hij blijft met nieuwe arrays komen.
ik snap ook niet wat je doet met :

$_SESSION['r'] en $_SESSION['i'] en wat het verschil is tussen die twee.

Hartelijk dank dat je me hebt geholpen. Ik moet nu nog uitvogelen hoe ik de sessie beëindig als de laatste vraag is geweest zoals je zelf al aangaf.

ik doe nu :
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
<?php
if($element>$aantalpaginas){
  unset($_SESSION['i']);
  unset($_SESSION['r']);
 }

?>

ik weet niet of dat goed is.



Dit is best nog ingewikkeld voor een beginner. Verschil tussen random volgorde vragen en opeenvolgend is nogal groot.

Hartelijk dank!
Gewijzigd op 23/07/2014 12:14:27 door Martijn K
 
Erwin H

Erwin H

23/07/2014 12:27:54
Quote Anchor link
$_SESSION is een array. $_SESSION['i'] is een element in de $_SESSION array, $_SESSION['r'] is een ander element.
 
Martijn K

Martijn K

23/07/2014 14:14:33
Quote Anchor link
Bedankt Erwin,

Het was een leerzame les in de wereld van de SESSIONS. Ik ben blij dat ik nu weet hoe dat werkt.

Groet,
Martijn
 



Overzicht Reageren

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.