www.ideal-simulator.nl
Als volgende missie binnen de promotie van iDEAL ben ik de afgelopen weken bezig geweest met het bouwen van een iDEAL Simulator. Met deze simulator kun je de implementatie van iDEAL Lite/Professional binnen je website/webshop testen zonder hiervoor een officieel (betaald) account bij een bank te hebben.
Ik was benieuwd wat jullie van het concept vinden, en of jullie nog op of aanmerkingen hebben.
www.ideal-simulator.nl
Als er mensen zijn die de simulator willen testen zou het helemaal top zijn. De benodigde configuratie instellingen zouden duidelijk genoeg moeten zijn (hoop ik).
In de toekomst hoop ik:
- iDEAL Kassa en Internet kassa te ondersteunen.
- Alle mogelijk iDEAL foutmeldingen correct af te handelen.
- Uitgebreidere documentatie over de implementatie van iDEAL toe te voegen aan de website.
- Gebruikers kunnen (gratis?) een eigen accout (merchantid/subid aanvragen, eigen hashkey en certificaten uploaden, enz.
Gewijzigd op 01/01/1970 01:00:00 door Martijn Wieringa
Hallo Pholeron, ik wil het wel testen, mag ik de code?
www.ideal-simulator.nl vind je onder scripts de optie om het voorbeeld script te downloaden. Daarin staan sniplets om de simulator te testen.
Daarnaast zou het mooi zijn als mensen in hun eigen geprogrammeerde omgeving het ook kunnen testen.
Op Daarnaast zou het mooi zijn als mensen in hun eigen geprogrammeerde omgeving het ook kunnen testen.
Gewijzigd op 01/01/1970 01:00:00 door Martijn Wieringa
Maar er zit niets in voor jou. Je iDEAL-account wordt misbruikt en je maakt kosten voor de simulator. Als je daar geen problemen mee hebt, OK.
Je zou t.z.t. nog eens na kunnen denken over maximaal 5 requests vanaf een website/IP en daarna met een micro-payment (of iDEAL transactie :)) wat geld ontvangen om het verder open te zetten.
Ik gebruik geen iDEAL account van de bank; maar heb alles 'nagebouwd' zodat het op vergelijkbare wijze zou moeten werken. Daar maak ik dus geen kosten voor.
De enige kosten die ik maak zijn de webhosting en de tijd die ik er insteek.. hobby's mogen best een beetje geld en tijd kosten ;)
Maar misschien maak ik er een 'donate' knopje in ofzo als het geheel klaar is :)
Ik zou er nog even een disclaimer bijzetten (immers, je weet nooit of alles wel precies zoals iDeal werkt, of dat ze dingen veranderen etc.) en ik zou er nog ff bijzetten dat dit géén officiele iDeal simulator is. Nu lijkt het net alsof jij (als site zijnde) verbonden bent aan iDeal.
Het zou het totaalbeeld wel compleet maken als je bijvoorbeeld Buckaroo, Mollie en Ogone meeneemt... En denk dat met zulke partijen ook goeie afspraken te maken zijn over testaccounts...
Daarom is deze simulator specifiek op iDEAL gericht, omdat dit veel wordt gebruikt, maar er weinig faciliteiten voor beschikbaar zijn (het is allemaal net té geheimzinnig :)
Maar voor de toekomst is het zeker een goed idee om voor de meest gebruikte betaalsystemen een simulatie-omgeving te creeeren!!!
Ook de documentatie van de PSP's laat om sommige punten te wensen over hoor ;-) Kwam het laatst nog tegen dat alle standaard formulier POST methods beschreven waren, maar de meest ingewikkelde versie (SOAP) alleen een bericht uitleg had, en verder geen voorbeelden ofzo... En dat laatste kan je toch wat zoekwerk schelen ;-)
Iig bedankt voor de feedback!
Gewijzigd op 01/01/1970 01:00:00 door Rens nvt
Misschien een kleine tip: gebruik phpDoc bij je classes om te documenteren. Dit is een mooie standaard manier van documenteren en veel IDE's hebben hiervoor een goede ondersteuning ingebouwd.
Verder zou het misschien leuk zijn om ook je test transacties inzichtelijk te hebben. (dus met je eigen key enzo, maar dat staat volgens mij al op de planning).
meer kan ik niet zeggen, lijkt me echt een goed idee.
Daarna heb ik dezelfde scripts getest op mijn iDEAL account bij de ING. Werkt zonder aanpassingen (nou ja, de bestandsnamen van de certificaat en de key-file zijn aangepast).
Perfect dus!
Wellicht nog een optie om toe te voegen:
- voorbeeldscript in de advanced versie voor een cronjob die de status van open transacties ophaalt (de ophaalplicht van de acceptant);
- documentatie over de certificaten. Welke van jou zijn en vervangen dienen te worden en waarom je een certificaat-foutmelding kan krijgen bij het verbinden naar de ssl van de simulator.
Super bedankt voor het testen! Blij dat het goed werkt!
Wat betreft de naamgeving van de certificaten; die zijn aangepast n.a.v. het voorbeeldscript voor iDEAL Professional
Wat betreft de documentatie van foutmeldingen vind ik een heel goed punt; daar zal ik komende week aan werken!
Die certificaatnamen maken ook niet uit hoor. Maar in de handleiding van iDEAL Advanced bij de ING staan de commando's voor openssl. Daarmee worden de bestanden priv.pem en priv.cert gemaakt. Voor een beetje ontwikkelaar is het dus wel zonder veel moeite aan te passen, maar het kan misschien voor verwarring zorgen.
Feedback is zeer welkom!